Twórczo się bawimy

Podstrony
 
Twórczo się bawimy, czasopisma pedagogiczne, artykuły z czaspoism, wychowanie przedszkolne (MosiaS)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Zabawy
Zajęcia
Scenariusze
Twórczo
BEATA MUSIELAK
cych problemy z komunikowaniem swoich
myśli, z nauką czytania, pisania, również tych
z wadami wymowy. Przedszkolaki nie stano-
wią grupy jednolitej pod względem rozwoju
mowy. Sposób komunikowania się ma ścisły
związek z otoczeniem, w jakim się dziecko
wychowuje. Rozwojowi mowy sprzyja tzw
.
mówienie towarzyszące,
czyli łączenie dzia-
łania ze słowami.
Nauczycielka ma świadomość, że ćwiczenia
izabawy, które prowadzi z dziećmi, muszą być
połączone z działaniem. Sama, jako pierwszy
nauczyciel języka (po rodzicach drugi), powin-
na zatem operować pięknym, bogatym sło-
wem, powinna inspirować dzieci do zadawa-
nia pytań i udzielać prawidłowych odpowiedzi.
Powszechnie stosowane metody dorosłych

Ja pytam, ty odpowiadasz –
nie sprawdzają
się ani w przedszkolu, ani w szkole, a przecież
od rozwoju mowy w dużej mierze zależy suk-
ces dziecka. Dziecko nie będzie kształcić mo-
wy, jeśli nie pozwolimy mu czynić spostrzeżeń,
porządkować ich, porównywać, przypominać
sobie, szukać odpowiednich na ilustracji
w książkach, w treści utworów literackich,
na spacerach i wycieczkach. Ważne jest też,
by rozwijać zainteresowania indywidualne,
pogłębiać poprzez udostępnianie książek, ilu-
stracji, albumów, filmów edukacyjnych, zwie-
dzanie ciekawych miejsc, obserwowanie.
Co zatem należy robić? Jednym z najważ-
niejszych zadań jest organizowanie takich sy-
tuacji, by dziecko miało możliwość podejmo-
wania w przedszkolu (i poza nim) różnych
aktywności, w których dużą rolę odgrywa jego
wyobraźnia. Najefektywniejszym sposobem
jest tu
swobodna zabawa
. To ona najbardziej
rozwija wyobraźnię, uczy zasad, współdziała-
nia z rówieśnikami, ustępowania, wyznacza-
nia ról i podejmowania wyznaczanych sobie
nawzajem zadań. W zabawie swobodnej
dziecko samo poszukuje rozwiązań, a tym sa-
mym musi uruchomić swoją wyobraźnię.
Wspaniałym sposobem są również
wy-
cieczki i spacery,
te bliskie i te nieco dalsze,
np. do różnych miejsc, w których pracują ro-
dzice przedszkolaków, wujek, ciocia czy dzia-
dek lub babcia, np.: remiza, leśniczówka, za-
kład krawiecki, koszary, poczta, gospodarstwo,
biuro, biblioteka itd. Doświadczenia zdobyte
42
Wychowanie w Przedszkolu nr 9
się bawimy
S
ystematycznie wzrasta liczba dzieci mają-
 Zabawy
Zajęcia
Scenariusze
podczas wycieczek są zawsze bogatsze w tre-
ści niż obrazki, które nie oddają atmosfery
miejsca i nie pobudzają tak bardzo wyobraźni
dziecka. Na wyobraźnię dziecka wspaniale
oddziałuje też
ekspresyjne czytanie bajek
.
Nauczyciel jest wówczas aktorem widowiska.
Opowiadanie historyjek obrazkowych, pod-
czas których dziecko musi zrozumieć przyczy-
ny i skutki sytuacji przedstawionej na obraz-
kach, budowanie niedokończonych słów
i zdań, zadawanie zagadek, wzbudzanie
w dziecku poczucia, że szukanie słów, opo-
wiadanie, dochodzenie do wniosków to świet-
na zabawa.
Bardzo ważną dziedziną pracy nauczyciela
jest kształtowanie prawidłowej wymowy dzie-
ci. Odgrywa ona ważną rolę i ściśle wiąże się
z rozwojem umysłowym. Błędy wymowy czę-
sto hamują prawidłowy rozwój dziecka, a co
za tym idzie utrudniają kontakt z otoczeniem,
z rówieśnikami, izolują, wywołują niechęć
do wspólnej zabawy, powodują nieśmiałość,
nieufność, a często (z czym się nie raz spotka-
łam) złośliwość i agresję, z powodu braku
możliwości normalnego porozumiewania się.
Proponuję kilka zabaw rozwijających kom-
petencje komunikacyjne dzieci.
przedstawi swoją propozycję. Najlepiej zabawę
organizować z małą grupką, by dzieci za długo
nie czekały na swoją wypowiedź.
Zgadnij, jaki to przedmiot?
Nauczycielka prosi, aby każde dziecko ro-
zejrzało się po sali i wybrało sobie w myślach
jakiś przedmiot, z zastrzeżeniem, by nie mó-
wiło o tym głośno. Potem prosi kolejne dzieci,
aby opowiedziały, co wybrały, nie podając
jednak nazwy tej rzeczy. Pozostałe dzieci od-
gadują, o czym jest zagadka. Jeżeli pojawiają
się kłopoty z podaniem rozwiązania, nauczy-
cielka wspólnie z dziećmi zastanawia się, czy
opis jest wystarczający, czy też nie. Każdy opis
jest oceniany przez dzieci, które zastanawiają
się, czy jest on wystarczający, czy też można
znaleźć jeszcze inne przedmioty pasujące
do tego opisu.
Zabawa trwa aż do wygaśnięcia zaintereso-
wania.
Rodzinne rozmowy
Do zabawy będą potrzebne dwa telefony
–zabawki. Dzieci przyjmują na siebie role
członków rodziny. Dwoje z nich ma prowadzić
ze sobą rozmowę, której temat proponuje na-
uczycielka, np.:
– Ty jesteś tatą, a ty mamą, któ-
ra wybrała się na zakupy. Rozmawiacie przez te-
lefon o tym, co można ugotować na obiad i jakie
zakupy trzeba w tym celu zrobić.
Tematy
rozmów mogą proponowć nam same dzieci.
Jaka rzecz jest zawsze w takim kolorze?
Rozdajemy każdemu dziecku kartę,
informując, aby nie pokazywało jej innym dzie-
ciom. Wyjaśniamy, na czym polega zabawa:

Każdy z was otrzymał kartę, na której jest na-
malowany jakiś kolor. Spróbujcie wymyślić coś,
co jest zawsze takiego koloru, jak kolor na wa-
szej kartce. Pamiętajcie, aby nie zdradzić kole-
gom nazwy swojego koloru, macie tylko podać
wymyśloną przez siebie rzecz. To dzieci mają
odgadnąć, w jakim kolorze jest wasza karta.
Wskazane dziecko przedstawia swój po-
mysł. Pozostałe odgadują, o jaki kolor chodzi.
Przedszkolaki zastanawiają się, czy wymienio-
na rzecz spełnia podany warunek – czy jest
zawsze w kolorze wskazanym na karcie. Na
przykład: choinka – zielona, śnieg – biały...
Wszyscy kolejno przedstawiają swoje zagad-
ki. Wymieniane rzeczy nie mogą się powtarzać.
Zabawa trwa tak długo, aż każde dziecko
Zgadnę, czym jestem?
Nauczycielka proponuje dzieciom, aby wy-
brały obrazek i nie mówiąc co na nim jest, zało-
żyły jej na głowę specjalnie przygotowaną opa-
skę, której nie widzi. Następnie nauczycielka
zadaje pytania, aby dowiedzieć się, jaki obra-
zek dzieci dla niej wybrały. Dzieci mogą na jej
pytania odpowiadać tylko: „tak” lub „nie”.
Następnie przedszkolaki dobrane w pary
bawią się w ten sam sposób. Kto „dowie” się
od swego kolegi jaki ma obrazek, zatrzymuje
go. Po zakończonej zabawie dzieci liczą swo-
je obrazki. Dziecko z największą ich liczbą
można nagrodzić brawami, lub przygotowa-
nym wcześniej medalem.
październik 2010
43
Zabawy
Zajęcia
Scenariusze
Zgadnijcie, gdzie to było?
Nauczycielka przypomina dzieciom miej-
sca poznane podczas wycieczek i spacerów
po okolicy, np. urząd pocztowy, łąka, las, re-
miza, itd. Prosi, by przypomniały sobie
wszystko, co tam widziały. Następnie dzieci
dopowiadają, co jeszcze widziały w danym
miejscu, np.
Jak byłem na wycieczce, widzia-
łem: stemple, koperty i listonosza …
(poczta);
Tam gdzie byłem, widziałem: chmury, trawę,
żabę i oset …
(łąka);
Tam gdzie byłem, widzia-
łem: małpę, słonia, żyrafę i płoty …
(zoo)
.
Wy-
mieniając przedmioty, ludzi, zjawiska czy
zwierzęta nie wolno podawać nazwy środowi-
ska lub miejsca, w którym się je spotkało.
najbardziej im się podoba i nożyczkami tną go
na części. Następnie składają go ponownie
wcałość i przykleją na swoją kartkę. Dzieci
wypowiadają się na temat swojego „dzieła”
oraz tego, co na nim się znajduje. Próbują też
dopowiedzieć zakończenie sytuacji z obrazka.
Zaczarowana plama
Każde dziecko otrzymuje kartkę, którą
składa na połowę. Na jedną połowę kartki wy-
ciska kilka kropel tuszu lub farby i przykłada
drugą połową dokładnie przyciskając. Po roz-
łożeniu kartki ma dwie identyczne plamy. Na-
stępnie próbuje porównać plamę do rzeczy
czy zjawiska, obrysowuje pisakiem wyobrażo-
ną postać, dorysowuje jej brakujące elemen-
ty: nogi, skrzydła, koła, oczy itd.
Co by się wydarzyło, gdyby …
Nauczycielka zaczyna opowiadać historyj-
kę lub bajeczkę. Urywa opowieść w pewnym
momencie. Dzieci próbują wymyślić jej za-
kończenie, snują fantastyczne lub realistyczne
opowiadania.
Zagadkowa postać
Nauczycielka opisuje jednym zdaniem ja-
kąś zagadkową postać (np. strażaka, królewnę
Śnieżkę, wilka, Kopciuszka, listonosza) i pyta,
czy dzieci wiedzą o kogo chodzi. Jeśli dzieci
nie zgadły, dodaje kolejne zdanie na temat tej
postaci. Zadaniem dzieci jest jak najszybciej
odgadnąć zagadkę. Zdania powinny być pro-
ste, dostosowane do wieku i wiadomości
dziecka, np.:
Ta osoba wykonuje niebezpiecz-
ną pracę... Ma żaroodporny kombinezon …
Nosi kask itd.
Co działo się dalej?
W przedszkolnych szafach zawsze mamy
jakieś zniszczone, stare książki, gazety, niepo-
trzebne kolorowanki. Możemy je jednak wy-
korzystać jeszcze do wielu zabaw. Oczywiście
zzaznaczeniem, że książek nie wolno nisz-
czyć! Dzieci wybierają sobie obrazek, który
44
Wychowanie w Przedszkolu nr 9
Zabawy
Zajęcia
Scenariusze
Dziwne nazwy
Nauczycielka rozdaje dzieciom obrazki,
na których są przedmioty codziennego użyt-
ku: stół, krzesło, szafa, garnek, łyżka, lodówka
iinne. Informuje, że ich zadaniem będzie wy-
myślenie jak największej liczby dziwnych
nazw danego przedmiotu.
– Jak myślicie, jak
inaczej moglibyśmy nazwać lodówkę? – np.:
lodówka to olbrzym, który pożera jedzenie
–jedzeniożer, lodówka to dobry duch produ-
kujący lód – lodotwórca; – Jak moglibyście na-
zwać zegar ścienny? – To brat zegarka na rękę,
który chodzi i bije – bimbacz).
gałązki oraz... mnóstwo wrażeń. W przed-
szkolu rozkładamy zebrane skarby. Zadaniem
dzieci jest przypomnieć sobie, w jakim miej-
scu znalazły wybrany liść, kamyk, szyszkę. Na-
uczyciel zapisuje wypowiedzi przedszkolaków
na kartkach z wybranym przez dziecko oka-
zem przyrodniczym np.:
Mój liść jest brązowy
i ja go chyba znalazłam w parku pod takim
drzewem, które miało żołędzie, aha to był dąb.
– A mój liść jest jeszcze zielony, on leżał tam
koło zamku, to drzewo nazywa się chyba je-
sion.
Z prac można stworzyć piękny album.
Co zebraliśmy na spacerze?
Z każdego spaceru przynosimy do przed-
szkola wiele ciekawych rzeczy: liście, szyszki,
Beata Musielak
Przedszkole Publiczne w Rydzynie
Bogaty wybór tekstów
na każdą okazję
Rady nie od parady
Punktualność jest grzecznością królów.
Bez ciekawości nie ma mądrości.
Kto dużo mówi, mało robi.
Śmiałym szczęście sprzyja.
Kto późno przychodzi,
sam sobie szkodzi.
Zamów faksem (22) 244-84-10, tel. (22) 244-84-11
e-mailem:
prenumerata@raabe.com.pl
www.edupress.pl www.wychowaniewprzedszkolu.com.pl
45
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sylkahaha.xlx.pl
  •  
    Copyright 2006 MySite. Designed by Web Page Templates