|
Podstrony |
|
|
- Index
- Ukochany, Ksiazki Diana Palmer, Palmer Diana
- Understanding the Impact of Childhood Sexual Abuse on Women's Sexuality, ♥ psychologia - inne (książki, artykuły), [EN] artykuły, child abuse
- True Blood S07E02 HDTV x264-KILLERS [eztv], Książki, True Blood S07
- True Blood S07E01 HDTV x264-KILLERS [eztv], Książki, True Blood S07
- Tolkien J.R.R. - Łazikanty, J.R.R Tolkien wszystkie książki
- Tolkien J.R.R. - Łazikanty, e-booki, J.R.R Tolkien wszystkie książki
- Transatlantyki - Rozdział I, Książki, Witold Urbanowicz - Transatlantyki
- Transatlantyki - Wstęp, Książki, Witold Urbanowicz - Transatlantyki
- Urządzanie akwarium(1), AKWARYSTYKA SŁODKOWODNA, akwarystyka - książki
- Transatlantyki - Rozdział VII, Książki, Witold Urbanowicz - Transatlantyki
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- grzeda.pev.pl
|
|
|
|
|
Umiejętność Realizowania Marzeń, Książki, Reszta |
|
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ] NLP PROGRAMOWANIE NEUROLINGWISTYCZNE HARRY ADLER Umiej ħ tno Ļę realizowania marze ı Spis tre Ļ ci Wst ħ p…2 1. Osi Ģ ganie upragnionych celów …4 Przesłanki sukcesu 6 Cztery kroki do sukcesu 7 Zało Ň enia NLP 8 Lepsza metoda przyswajania wiedzy 10 Czas na decyzje 11 2. Wyznaczanie celów 13 Zdobywcy i marzyciele 14 Sporz Ģ d Ņ list ħ 14 Porz Ģ dkowanie celów 16 Poznaj samego siebie 20 Zacznij działa ę 20 3. Rozpoznawanie swojego samopoczucia 20 W jakim jeste Ļ stanie? 21 Oddziaływanie emocji 21 Przejmowanie kontroli nad własnym umysłem 21 Posługiwanie si ħ zmysłami wewn ħ trznymi 23 Rozpoznawanie własnych preferencji 24 Rozpoznawanie cudzych preferencji 26 Systemy wprowadzaj Ģ ce…28 Dostrajanie si ħ do „wewn ħ trznego obrazu" 29 Decydowanie o własnym samopoczuciu 30 Lista submodalno Ļ ci 31 Stan alfa 32 Zmiana submodalno Ļ ci 32 4. Czy to mo Ň liwe? 33 Nawyki my Ļ lenia 34 Przekonania na temat samego siebie 34 Przekonania wzmacniaj Ģ ce i ograniczaj Ģ ce 37 Rozpoznawanie przekona ı na temat samego siebie 39 Interpretacja przekona ı o samym sobie 39 Katalog przekona ı 43 Dobrze wykonane zadanie 44 Jak z działa ı uczyni ę przekonania wzmacniaj Ģ ce 45 Projekcja premierowa 46 Podejmij zobowi Ģ zania 46 1 5. Marzenia a sukcesy 47 Znaczenie wyobra Ņ ni 47 ņ yczenia i zamiary 48 Automatyczny układ osi Ģ gania celów 48 Cele czy marzenia? 50 Zaplanuj działania 50 6. Twoja wewn ħ trzna dru Ň yna 51 Zło Ň ona osobowo Ļę 52 Twój wewn ħ trzny krytyk 53 Zapoznawanie si ħ z wewn ħ trzn Ģ dru Ň yn Ģ 54 Posługiwanie si ħ wewn ħ trzn Ģ dru Ň yn Ģ 56 7. Kreowanie mo Ň liwo Ļ ci wyboru 60 Zmiana kontekstu 60 Punkty widzenia 65 Zr ħ czno Ļę j ħ zykowa 65 Metafory 68 8. Słowa Ļ rodkiem do celu 71 Słowa mog Ģ by ę niebezpieczne 71 Zawieranie przymierza ze słowami 75 9. Osi Ģ ganie mistrzostwa 76 Wrodzone zdolno Ļ ci 76 Doskonałe działanie 77 Bariery na drodze do sukcesu 77 Fałszywi przyjaciele 78 Poczucie mistrzostwa 79 Powielanie mistrzostwa 80 Strategie mistrzostwa 81 Kotwiczenie 86 10. Stosunki z innymi lud Ņ mi a osi Ģ ganie własnych celów 88 Nawi Ģ zywanie kontaktu 89 Wykorzystanie technik NLP do celów zawodowych 92 Zastosowanie technik NLP w stosunkach z innymi 92 11. 21-dniowy plan działani a 97 Wst ħ p Programowanie neurolingwistyczne, zwane w skrócie NLP (ang. Neurolinguistic Programming) bada post ħ powanie osób osi Ģ gaj Ģ cych sukcesy w rozmaitych sferach aktywno Ļ ci oraz mo Ň liwo Ļ ci na Ļ ladowania ich sposobu my Ļ lenia i zachowania. Obiektem szczególnego zainteresowania tej dyscypliny jest przebieg procesów my Ļ lenia oraz jego oddziaływanie na zachowania jednostek. NLP uczy, jak my Ļ le ę skuteczniej, jak komunikowa ę si ħ z samym sob Ģ i z otoczeniem, by osi Ģ gn Ģę zamierzone cele Nie jest ono jednak tylko uzupełnieniem teorii komunikacji, lecz niezwykle praktyczn Ģ gał ħ zi Ģ nauki, gdy Ň przedstawia my Ļ lenie i zachowania wyró Ň niaj Ģ cych si ħ jednostek w postaci modelu, który wszyscy mo Ň emy wykorzysta ę , by osi Ģ gn Ģę podobne wyniki Wi ħ kszo Ļę technik, które opisuj ħ w tej ksi ĢŇ ce, nadaje si ħ do na- tychmiastowego zastosowania, zatem ju Ň podczas lektury b ħ dziesz mógł cieszy ę si ħ post ħ pami osi Ģ gni ħ tymi w ró Ň nych sferach Ň ycia, a nast ħ pnie przyst Ģ pisz do budowania własnego sukcesu. Zalet Ģ programowania neurolingwistycznego jest jego niezwykła elastyczno Ļę . Nawet je Ň eli wybrana przez ciebie metoda nie przyniesie natychmiastowych rezultatów, zmienisz dzi ħ ki niej przyj ħ ty sposób post ħ powania oraz ocen ħ własnej sytuacji, a w efekcie zrealizujesz wytyczone 2 cele. Przyswoiwszy sobie kilka podstawowych zasad, b ħ dziesz mógł wprowadzi ę te zmiany bez trudu. Zrozumiesz własny sposób my Ļ lenia oraz odkryjesz oddziaływanie my Ļ li na zachowania, a tym samym - na swoje osi Ģ gni ħ cia NLP oferuje szereg technik, które sprawi Ģ , ze zmienisz sposób Ň ycia i b ħ dziesz kształtował je zgodnie z własn Ģ wol Ģ . Programowanie neurolingwistyczne jest nauk Ģ , a zarazem sztuk Ģ doskonalenia si ħ Jest sztuk Ģ , poniewa Ň ka Ň demu z nas wła Ļ ciwy jest odr ħ bny i niepowtarzalny sposób my Ļ lenia i post ħ powania, a wszelkie próby opisania -zwłaszcza uczu ę , postaw i przekona ı - zawsze s Ģ wysoce subiektywne Jest ono równie Ň nauk Ģ , chocia Ň ci Ģ gle jeszcze w powijakach, gdy Ň opiera si ħ na naukowych metodach identyfikacji wzorców post ħ powania, które prowadz Ģ do sukcesu. Historia NLP datuje si ħ od pocz Ģ tku lat siedemdziesi Ģ tych. Dwóch uczonych John Grinder - lingwista oraz Richard Bandler - matematyk, psychoterapeuta i informatyk, zainteresowało si ħ wówczas metodami opracowanymi przez troje psychoterapeutow, którym niezmiennie udawało si ħ doprowadzi ę do radykalnych zmian zachowa ı pacjentów. Byli to dr Milton H. Erickson, uznawany za jednego z najwi ħ kszych hipnoterapeutow wszechczasów, Virginia Satir, terapeutka rodzinna, usuwaj Ģ ca na pozór nierozwi Ģ zywalne problemy w relacjach mi ħ dzy najbli Ň szymi oraz Gregory Bateson, antropolog pochodz Ģ cy z Wielkiej Brytanii, który opracował model osi Ģ gania wybitnych rezultatów i wywarł wielki wpływ na twórców progra- mowania neurohngwistycznego - Grindera i Bandlera - w pierwszym okresie ich wspólnej działalno Ļ ci. Metody opracowane przez tandem Grinder-Bandler znalazły dotychczas zastosowanie w takich dziedzinach jak sport, biznes, polityka i rozwój jednostki, przyci Ģ gaj Ģ c rzesze na Ļ ladowców na całym Ļ wiecie. Obszar zastosowa ı NLP rozci Ģ ga si ħ wci ĢŇ na nowe sfery Ň ycia, sprawiaj Ģ c, ze dziedzina ta zyskuje coraz wi ħ ksz Ģ popularno Ļę . Opracowane przez jej twórców poj ħ cia, gł ħ bokie, a zarazem niezwykle proste, oraz kronika praktycznych osi Ģ gni ħę umo Ň liwiaj Ģ dynamiczny rozwój tej nauki, która dzi ħ ki swej przydatno Ļ ci i uniwersalno Ļ ci zaczyna dzi Ļ podwa Ň a ę pozycj ħ klasycznej psychologu. Za spraw Ģ NLP kilka generacji ksi ĢŇ ek na temat pozytywnego my Ļ lenia i rozwoju jednostki znacznie straciło dzi Ļ na aktualno Ļ ci. Mimo Ň e temat jest stosunkowo nowy, nie brak na rynku po Ļ wi ħ conej mu literatury Wiele spo Ļ ród wydanych dotychczas opracowa ı opisuje jednak tylko wybrane zagadnienia z tej dziedziny, tote Ň nowicjusz mo Ň e poczu ę si ħ zniech ħ cony po ich lekturze. Wiele podr ħ czników wyszło spod pióra specjalistów z dziedziny psychoterapii lub hipnoterapii, co odcisn ħ ło wyra Ņ ne pi ħ tno na stylu pisania. Naturaln Ģ kolej Ģ rzeczy programowanie neurolingwistyczne rozwin ħ ło swój specyficzny Ň argon, który cz ħĻ ciowo odzwierciedla profil wykształcenia jego twórców (lingwista i psycholog), cz ħĻ ciowo za Ļ słu Ň y do wyra Ň enia pewnych nowych, specjalistycznych poj ħę , które gromadzi ka Ň da gał ĢŅ wiedzy. Nawet w codziennej rozmowie praktyk NLP mo Ň e okre Ļ li ę skuteczn Ģ technik ħ mianem „eleganckiej", a mówi Ģ c o stosunkach mi ħ dzyludzkich - u Ň y ę słowa „taniec". Czytelnicy nie doczekali si ħ dotychczas rzetelnej literatury popularnonaukowej. Dost ħ pne na rynku publikacje to w wi ħ kszo Ļ ci albo spłycone, infantylne opracowania albo szczegółowe, specjalistyczne podr ħ czniki. Mam nadziej ħ , ze niniejsza ksi ĢŇ ka wypełni t ħ luk ħ . Opisuje ona podstawowe zasady NLP oraz szereg sprawdzonych technik, nadaj Ģ cych si ħ do natychmiastowego zastosowania. W tak niewielkim tomie nie sposób byłoby wyczerpa ę temat, z konieczno Ļ ci dokonałem wi ħ c selekcji. Kieruj Ģ c si ħ „trze Ņ wym sceptycyzmem" wyeliminowałem wszystko, co wydawało si ħ „trudne do przełkni ħ cia" lub „zbyt ci ħŇ kie". Zrezygnowałem na przykład z wszelkich odniesie ı do hipnoterapii ze wzgl ħ du na mistyczne konotacje, które mo Ň e ona wywoła ę w umysłach niektórych czytelników. Metody „leczenia w godzin ħ " z wszelkiego rodzaju fobii (które w istocie pomogły ju Ň tysi Ģ com osób) - równie Ň nie zostały uwzgl ħ dnione, niemniej przedstawiam tu wiele technik zmiany pewnych nawyków oraz osi Ģ gania zamierzonych celów. Wyeliminowałem równie Ň techniki wykorzystywane przez terapeutów, nie nadaj Ģ ce si ħ do samodzielnego stosowania. Je Ň eli jednak niniejsza ksi ĢŇ ka jest pierwsz Ģ lub jedn Ģ z pierwszych pozycji na temat NLP, jak Ģ czytasz, mam nadziej ħ , ze 3 realizacja zamieszczonych w niej ę wicze ı pozwoli ci po Ň ytecznie sp ħ dzi ę czas przez najbli Ň szych kilka miesi ħ cy, a z pewno Ļ ci Ģ wystarczy, by Ļ mógł osi Ģ gn Ģę wyra Ņ ne post ħ py w d ĢŇ eniu do celu, nabywaniu pewno Ļ ci siebie i zmianie stylu Ň ycia. Czytelnicy, którzy chc Ģ rozszerzy ę swoj Ģ wiedz ħ , znajd Ģ na ko ı cu ksi ĢŇ ki spis proponowanych lektur uzupełniaj Ģ cych. Programowanie neurolingwistyczne - jakie s Ģ Ņ ródła tej nazwy? Otó Ň składnik neuro - odnosi si ħ do neurologicznych procesów widzenia, słyszenia, odczuwania dotykiem, smakiem i powonieniem, tj. do zmysłów, z których korzystamy w procesie my Ļ lenia oraz odbierania bod Ņ ców z otaczaj Ģ cego Ļ wiata. Cała nasza wiedza oraz to, co okre Ļ lamy mianem Ļ wiadomo Ļ ci, dociera do mózgu przez te naturalne okna. Składnik -lingwistyczne Ļ wiadczy o znaczeniu elementów j ħ zykowych zarówno w porozumiewaniu si ħ z innymi, jak i w sposobie porz Ģ dkowania własnych my Ļ li. NLP pomaga wykorzysta ę j ħ zyk codziennej komunikacji do zmiany sposobu my Ļ lenia oraz przyswojenia sobie zachowa ı prowadz Ģ cych do sukcesu. Słowo programowanie oznacza metod ħ , dzi ħ ki której mo Ň emy sterowa ę własnymi my Ļ lami i zachowaniami, podobnie jak steruje si ħ komputerem, zadaj Ģ c mu przeprowadzenie okre Ļ lonych operacji. Krótko mówi Ģ c, NLP bada, w jaki sposób - za pomoc Ģ pi ħ ciu zmysłów - filtrujemy bod Ņ ce wysyłane przez otaczaj Ģ cy nas Ļ wiat oraz jak wykorzystujemy te zmysły, zarówno Ļ wiadomie, jak i nie Ļ wiadomie, by osi Ģ gn Ģę po ŇĢ dane rezultaty Innymi słowy, przedmiotem zainteresowania NLP jest nasz sposób my Ļ lenia, post ħ powanie bowiem i osi Ģ gni ħ cia zdeterminowane s Ģ wła Ļ nie przez te czynniki postrzeganie, wyobra Ņ ni ħ , wzorce przekona ı . W miar ħ dokonywania nowych odkry ę w dziedzinie funkcjonowania mózgu ewoluuje równie Ň NLP, dlatego te Ň ka Ň de zawarte tu wyja Ļ nienie z pewno Ļ ci Ģ wkrótce oka Ň e si ħ niepełne. Tymczasem jednak mo Ň na zdefiniowa ę programowanie neurolingwistyczne jako „sztuk ħ i nauk ħ doskonalenia si ħ ". 1. OSI ġ GANIE UPRAGNIONYCH CELÓW Powie Ļ ciopisarz irlandzki Christy Brown miał władz ħ tylko w lewej stopie. Urodzony z pora Ň eniem mózgowym, wymagał stałej opieki Mimo ze nie mówił i nie chodził, zdołał sam nauczy ę si ħ czyta ę , malowa ę i pisa ę na maszynie. Na przekor wszystkim przeciwno Ļ ciom został wybitnym pisarzem i zdołał osi Ģ gn Ģę to, czego pragn Ģ ł. Wysiłek przyniósł mu niezale Ň no Ļę , któr Ģ tak oto opisał: Bez przerwy pisałem i pisałem, nie Ļ wiadom, gdzie si ħ znajduj ħ , godzina za godzin Ģ . Doznawałem wra Ň enia, Ň e jestem inn Ģ osob Ģ . Nie byłem ju Ň nieszcz ħĻ liwy. Nie czułem si ħ pokrzywdzony ani zamkni ħ ty w odosobnieniu. Byłem wolny, mogłem my Ļ le ę , Ň y ę , tworzy ę ... Czułem ulg ħ i ukojenie, mogłem by ę sob Ģ ... I chocia Ň nie było mi dane pozna ę rado Ļ ci ta ı ca, doznałem rozkoszy tworzenia. D ĢŇ enie człowieka do ideału nie zna granic. Doskonało Ļę , któr Ģ dostrzegamy u innych - oboj ħ tne, czy budzi w nas zazdro Ļę , podziw czy bałwochwalcz Ģ cze Ļę - poci Ģ ga nas z niezrównan Ģ sił Ģ . Ilekro ę obserwujemy czyje Ļ wybitne osi Ģ gni ħ cia, widzimy równie Ň cz Ģ stk ħ samych siebie, t ħ wy Ň sz Ģ lub gł ħ biej ukryt Ģ cz ħĻę swojego „ja", która wydaje si ħ wiedzie ę , ze jest w Ň yciu cos lepszego, do czego nale Ň y d ĢŇ y ę . Bez wzgl ħ du na to, co chcemy osi Ģ gn Ģę , czym si ħ zajmowa ę lub kim by ę , owa pogo ı za ideałem jest zjawiskiem uniwersalnym. Zagadk Ģ natomiast pozostaje, dlaczego niektórzy, jak Christy Brown, mimo wszystkich przeciwno Ļ ci znajduj Ģ to, czego szukaj Ģ , podczas gdy tylu innym nie udaje si ħ zrealizowa ę marze ı . W kulturze Zachodu sukces uto Ň samiany jest z dobrami materialnymi - atrybutami władzy i 4 wysokiej pozycji społecznej. Zarazem jednak w programach telewizyjnych i prasie znajdujemy wiele opowie Ļ ci o Ň yciu artystów, sportowców czy m ħŇ ów stanu, których sta ę na zaspokojenie ka Ň dego kaprysu, a mimo to nie czuj Ģ si ħ spełnieni. Wielu z nich pomimo osi Ģ gni ħ cia „sukcesu" popełniło samobójstwo. Z drugiej strony wszyscy znamy kogo Ļ , kto pod wzgl ħ dem stanu posiadania lub zdrowia, cenionego przecie Ň tak wysoko, z pewno Ļ ci Ģ nie jest człowiekiem sukcesu, pojmowanego według tradycyjnie obowi Ģ zuj Ģ cych kryteriów, a jednak osi Ģ gn Ģ ł pewien stopie ı zadowolenia, samorealizacji i prawdziwego szcz ħĻ cia, którego zazdro Ļ cimy. W pewnym sensie osoby takie zrealizowały swoje pragnienia, zajmuj Ģ si ħ w Ň yciu tym, co naprawd ħ daje im satysfakcj ħ . Wzorem prawdziwego sukcesu s Ģ ci, którzy w procesie uczenia si ħ potrafili wznie Ļę si ħ ponad własne my Ļ li i dostrzec „wielk Ģ wizj ħ ", zdołali odrzuci ę schematy my Ļ lenia na korzy Ļę innych, bardziej odpowiednich rozwi Ģ za ı , dzi ħ ki którym mog Ģ zdoby ę to, czego pragn Ģ . Korzystaj Ģ oni z wyzwa ı , pora Ň ek, pozornie nie sprzyjaj Ģ cych okoliczno Ļ ci i przypadkowych wydarze ı , by zrealizowa ę swój twórczy potencjał, osi Ģ gn Ģę mistrzostwo i sukces. O tym wła Ļ nie mówi niniejsza ksi ĢŇ ka jak zdoby ę to, do czego d ĢŇ ysz, opanowa ę umiej ħ tno Ļ ci, które pragniesz sobie przyswoi ę , i by ę tym, kim chcesz. W latach pi ħę dziesi Ģ tych i sze Ļę dziesi Ģ tych pojawiło si ħ wiele ksi ĢŇ ek na temat tzw. „pozytywnego my Ļ lenia" i rozwoju jednostki. Najcz ħĻ ciej si ħ gały po nie te osoby, którym sztuka pozytywnego my Ļ lenia od dawna nie była obca. Ka Ň da kolejna ksi ĢŇ ka lub koncepcja wzmacniała ich samospełniaj Ģ ce si ħ , instynktownie optymistyczne nastawienie. Znacznie mniej liczni byli czytelnicy, którzy z pewn Ģ rezerw Ģ si ħ gali po owe wyszukane, lecz kusz Ģ ce recepty na wszystkie Ň yciowe problemy. W ich wypadku zmiana sposobu my Ļ lenia spowodowana lektur Ģ była krótkotrwała. Wkrótce powracali do zakorzenionych, negatywnych postaw i przekona ı , starannie szufladkuj Ģ c odosobnion Ģ pora Ň k ħ jako „typow Ģ ", natomiast starannie wypracowany sukces jako „przypadek". Po bli Ň szym przyjrzeniu si ħ ówczesnym autorytatywnym teoriom pozytywnego my Ļ lenia znajdujemy w nich jednak wi ħ cej retoryki ni Ň konkretów, a badania, na których je oparto, trudno uzna ę za spełniaj Ģ ce wszelkie wymogi naukowe. Od tamtych lat zaszło jednak wiele zmian. Obok zapieraj Ģ cych dech osi Ģ gni ħę w dziedzinie informatyki, komunikacji i bada ı kosmicznych dokonano wielu innych wa Ň nych, cho ę nie tak spektakularnych odkry ę . Badania Rogera Sperry'ego, laureata Nagrody Nobla w dziedzinie fizjologii, umo Ň liwiły nowe spojrzenie na sposób funkcjonowania mózgu człowieka Pewne pogl Ģ dy, do których specjali Ļ ci przywi Ģ zani byli od lat, odrzucono wtedy na dobre Na przykład odkrycie, ze dwie półkule mózgu ( Ļ cisłe mówi Ģ c, ich górna cz ħĻę , czyli kora mózgowa) funkcjonuj Ģ sprawnie jako dwa niezale Ň ne umysły, całkowicie zmieniło nasz sposób pojmowania mechanizmów rz Ģ dz Ģ cych my Ļ leniem i zachowaniami jednostki. Dowody na to, ze do Ļ wiadczenia całego Ň ycia przechowywane s Ģ w mózgu i w ka Ň dej chwili mo Ň na do nich si ħ gn Ģę , zmieniły nasze poj ħ cia na temat intuicji, pami ħ ci i całego procesu my Ļ lenia. A kiedy dowiedzieli Ļ my si ħ , ze liczba potencjalnych poł Ģ cze ı neuronalnych w mózgu człowieka jest wi ħ ksza ni Ň ł Ģ czna liczba atomów we wszech Ļ wiecie, zacz ħ li Ļ my si ħ zastanawia ę , czy mo Ň emy dokona ę czego Ļ wi ħ cej za pomoc Ģ owej masy „szarych komórek". Krotko mówi Ģ c, wydaje si ħ , ze wykorzystanie mo Ň liwo Ļ ci mózgu pozwoli nam w pełni zrozumie ę samych siebie, bli Ņ nich i całe otoczenie, a tak Ň e oferuje ogromne, nie zbadane mo Ň liwo Ļ ci realizacji d ĢŇ e ı - zdobywania tego, czego pragniemy. Programowanie neurolingwistyczne zebrało wiele z tych osi Ģ gni ħę w spójn Ģ cało Ļę i jako pierwsza dziedzina wiedzy przedstawiło gotowe studium optymalnych zachowa ı jednostki i komunikacji interpersonalnej. Innymi słowy, wyposa Ň yło nas w naukowe podej Ļ cie do wysoce subiektywnego, lecz pasjonuj Ģ cego wszystkich zagadnienia, jakim jest zdobywanie tego, czego pragniemy. Nale Ň y zarazem podkre Ļ li ę , ze programowanie neurolingwistyczne w niczym nie przypomina nauk przyrodniczych - istoty ludzkie nigdy nie były idealnym przedmiotem testów laboratoryjnych, nasze za Ļ wzorce zachowa ı , nie mówi Ģ c o sposobach my Ļ lenia, nie mieszcz Ģ 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plsylkahaha.xlx.pl
|
|
|