Umiejętność Realizowania ...

Podstrony
 
Umiejętność Realizowania Marzeń, Książki, Reszta
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
NLP
PROGRAMOWANIE NEUROLINGWISTYCZNE
HARRY ADLER
Umiej
ħ
tno
Ļę
realizowania
marze
ı
Spis tre
Ļ
ci
Wst
ħ
p…2
1.
Osi
Ģ
ganie upragnionych celów
…4
Przesłanki sukcesu 6
Cztery kroki do sukcesu 7
Zało
Ň
enia NLP 8
Lepsza metoda przyswajania wiedzy 10
Czas na decyzje 11
2.
Wyznaczanie celów
13
Zdobywcy i marzyciele 14
Sporz
Ģ
d
Ņ
list
ħ
14
Porz
Ģ
dkowanie celów 16
Poznaj samego siebie 20
Zacznij działa
ę
20
3.
Rozpoznawanie swojego samopoczucia
20
W jakim jeste
Ļ
stanie? 21
Oddziaływanie emocji 21
Przejmowanie kontroli nad własnym umysłem 21
Posługiwanie si
ħ
zmysłami wewn
ħ
trznymi 23
Rozpoznawanie własnych preferencji 24
Rozpoznawanie cudzych preferencji 26
Systemy wprowadzaj
Ģ
ce…28
Dostrajanie si
ħ
do „wewn
ħ
trznego obrazu" 29
Decydowanie o własnym samopoczuciu 30
Lista submodalno
Ļ
ci 31
Stan alfa 32
Zmiana submodalno
Ļ
ci 32
4.
Czy to mo
Ň
liwe?
33
Nawyki my
Ļ
lenia 34
Przekonania na temat samego siebie 34
Przekonania wzmacniaj
Ģ
ce i ograniczaj
Ģ
ce 37
Rozpoznawanie przekona
ı
na temat samego siebie 39
Interpretacja przekona
ı
o samym sobie 39
Katalog przekona
ı
43
Dobrze wykonane zadanie 44
Jak z działa
ı
uczyni
ę
przekonania wzmacniaj
Ģ
ce 45
Projekcja premierowa 46
Podejmij zobowi
Ģ
zania 46
1
5.
Marzenia a sukcesy
47
Znaczenie wyobra
Ņ
ni 47
ņ
yczenia i zamiary 48
Automatyczny układ osi
Ģ
gania celów 48
Cele czy marzenia? 50
Zaplanuj działania 50
6.
Twoja wewn
ħ
trzna dru
Ň
yna
51
Zło
Ň
ona osobowo
Ļę
52
Twój wewn
ħ
trzny krytyk 53
Zapoznawanie si
ħ
z wewn
ħ
trzn
Ģ
dru
Ň
yn
Ģ
54
Posługiwanie si
ħ
wewn
ħ
trzn
Ģ
dru
Ň
yn
Ģ
56
7.
Kreowanie mo
Ň
liwo
Ļ
ci wyboru
60
Zmiana kontekstu 60
Punkty widzenia 65
Zr
ħ
czno
Ļę
j
ħ
zykowa 65
Metafory 68
8.
Słowa
Ļ
rodkiem do celu
71
Słowa mog
Ģ
by
ę
niebezpieczne 71
Zawieranie przymierza ze słowami 75
9.
Osi
Ģ
ganie mistrzostwa
76
Wrodzone zdolno
Ļ
ci 76
Doskonałe działanie 77
Bariery na drodze do sukcesu 77
Fałszywi przyjaciele 78
Poczucie mistrzostwa 79
Powielanie mistrzostwa 80
Strategie mistrzostwa 81
Kotwiczenie 86
10.
Stosunki z innymi lud
Ņ
mi a osi
Ģ
ganie własnych celów
88
Nawi
Ģ
zywanie kontaktu 89
Wykorzystanie technik NLP do celów zawodowych 92
Zastosowanie technik NLP w stosunkach z innymi 92
11.
21-dniowy plan działani
a 97
Wst
ħ
p
Programowanie neurolingwistyczne, zwane w skrócie NLP (ang. Neurolinguistic
Programming) bada post
ħ
powanie osób osi
Ģ
gaj
Ģ
cych sukcesy w rozmaitych sferach aktywno
Ļ
ci
oraz mo
Ň
liwo
Ļ
ci na
Ļ
ladowania ich sposobu my
Ļ
lenia i zachowania. Obiektem szczególnego
zainteresowania tej dyscypliny jest przebieg procesów my
Ļ
lenia oraz jego oddziaływanie na
zachowania jednostek. NLP uczy, jak my
Ļ
le
ę
skuteczniej, jak komunikowa
ę
si
ħ
z samym sob
Ģ
i
z otoczeniem, by osi
Ģ
gn
Ģę
zamierzone cele Nie jest ono jednak tylko uzupełnieniem teorii
komunikacji, lecz niezwykle praktyczn
Ģ
gał
ħ
zi
Ģ
nauki, gdy
Ň
przedstawia my
Ļ
lenie i zachowania
wyró
Ň
niaj
Ģ
cych si
ħ
jednostek w postaci modelu, który wszyscy mo
Ň
emy wykorzysta
ę
, by
osi
Ģ
gn
Ģę
podobne wyniki Wi
ħ
kszo
Ļę
technik, które opisuj
ħ
w tej ksi
ĢŇ
ce, nadaje si
ħ
do na-
tychmiastowego zastosowania, zatem ju
Ň
podczas lektury b
ħ
dziesz mógł cieszy
ę
si
ħ
post
ħ
pami
osi
Ģ
gni
ħ
tymi w ró
Ň
nych sferach
Ň
ycia, a nast
ħ
pnie przyst
Ģ
pisz do budowania własnego sukcesu.
Zalet
Ģ
programowania neurolingwistycznego jest jego niezwykła elastyczno
Ļę
. Nawet je
Ň
eli
wybrana przez ciebie metoda nie przyniesie natychmiastowych rezultatów, zmienisz dzi
ħ
ki niej
przyj
ħ
ty sposób post
ħ
powania oraz ocen
ħ
własnej sytuacji, a w efekcie zrealizujesz wytyczone
2
cele. Przyswoiwszy sobie kilka podstawowych zasad, b
ħ
dziesz mógł wprowadzi
ę
te zmiany
bez trudu. Zrozumiesz własny sposób my
Ļ
lenia oraz odkryjesz oddziaływanie my
Ļ
li na
zachowania, a tym samym - na swoje osi
Ģ
gni
ħ
cia NLP oferuje szereg technik, które sprawi
Ģ
, ze
zmienisz sposób
Ň
ycia i b
ħ
dziesz kształtował je zgodnie z własn
Ģ
wol
Ģ
.
Programowanie neurolingwistyczne jest nauk
Ģ
, a zarazem sztuk
Ģ
doskonalenia si
ħ
Jest sztuk
Ģ
,
poniewa
Ň
ka
Ň
demu z nas wła
Ļ
ciwy jest odr
ħ
bny i niepowtarzalny sposób my
Ļ
lenia i
post
ħ
powania, a wszelkie próby opisania -zwłaszcza uczu
ę
, postaw i przekona
ı
- zawsze s
Ģ
wysoce subiektywne Jest ono równie
Ň
nauk
Ģ
, chocia
Ň
ci
Ģ
gle jeszcze w powijakach, gdy
Ň
opiera
si
ħ
na naukowych metodach identyfikacji wzorców post
ħ
powania, które prowadz
Ģ
do sukcesu.
Historia NLP datuje si
ħ
od pocz
Ģ
tku lat siedemdziesi
Ģ
tych. Dwóch uczonych John Grinder -
lingwista oraz Richard Bandler - matematyk, psychoterapeuta i informatyk, zainteresowało si
ħ
wówczas metodami opracowanymi przez troje psychoterapeutow, którym niezmiennie udawało
si
ħ
doprowadzi
ę
do radykalnych zmian zachowa
ı
pacjentów. Byli to dr Milton H. Erickson,
uznawany za jednego z najwi
ħ
kszych hipnoterapeutow wszechczasów, Virginia Satir,
terapeutka rodzinna, usuwaj
Ģ
ca na pozór nierozwi
Ģ
zywalne problemy w relacjach mi
ħ
dzy
najbli
Ň
szymi oraz Gregory Bateson, antropolog pochodz
Ģ
cy z Wielkiej Brytanii, który
opracował model osi
Ģ
gania wybitnych rezultatów i wywarł wielki wpływ na twórców progra-
mowania neurohngwistycznego - Grindera i Bandlera - w pierwszym okresie ich wspólnej
działalno
Ļ
ci. Metody opracowane przez tandem Grinder-Bandler znalazły dotychczas
zastosowanie w takich dziedzinach jak sport, biznes, polityka i rozwój jednostki, przyci
Ģ
gaj
Ģ
c
rzesze na
Ļ
ladowców na całym
Ļ
wiecie.
Obszar zastosowa
ı
NLP rozci
Ģ
ga si
ħ
wci
ĢŇ
na nowe sfery
Ň
ycia, sprawiaj
Ģ
c, ze dziedzina ta
zyskuje coraz wi
ħ
ksz
Ģ
popularno
Ļę
. Opracowane przez jej twórców poj
ħ
cia, gł
ħ
bokie, a
zarazem niezwykle proste, oraz kronika praktycznych osi
Ģ
gni
ħę
umo
Ň
liwiaj
Ģ
dynamiczny
rozwój tej nauki, która dzi
ħ
ki swej przydatno
Ļ
ci i uniwersalno
Ļ
ci zaczyna dzi
Ļ
podwa
Ň
a
ę
pozycj
ħ
klasycznej psychologu. Za spraw
Ģ
NLP kilka generacji ksi
ĢŇ
ek na temat pozytywnego
my
Ļ
lenia i rozwoju jednostki znacznie straciło dzi
Ļ
na aktualno
Ļ
ci.
Mimo
Ň
e temat jest stosunkowo nowy, nie brak na rynku po
Ļ
wi
ħ
conej mu literatury Wiele
spo
Ļ
ród wydanych dotychczas opracowa
ı
opisuje jednak tylko wybrane zagadnienia z tej
dziedziny, tote
Ň
nowicjusz mo
Ň
e poczu
ę
si
ħ
zniech
ħ
cony po ich lekturze. Wiele podr
ħ
czników
wyszło spod pióra specjalistów z dziedziny psychoterapii lub hipnoterapii, co odcisn
ħ
ło
wyra
Ņ
ne pi
ħ
tno na stylu pisania. Naturaln
Ģ
kolej
Ģ
rzeczy programowanie neurolingwistyczne
rozwin
ħ
ło swój specyficzny
Ň
argon, który cz
ħĻ
ciowo odzwierciedla profil wykształcenia jego
twórców (lingwista i psycholog), cz
ħĻ
ciowo za
Ļ
słu
Ň
y do wyra
Ň
enia pewnych nowych,
specjalistycznych poj
ħę
, które gromadzi ka
Ň
da gał
ĢŅ
wiedzy. Nawet w codziennej rozmowie
praktyk NLP mo
Ň
e okre
Ļ
li
ę
skuteczn
Ģ
technik
ħ
mianem „eleganckiej", a mówi
Ģ
c o stosunkach
mi
ħ
dzyludzkich - u
Ň
y
ę
słowa „taniec".
Czytelnicy nie doczekali si
ħ
dotychczas rzetelnej literatury popularnonaukowej. Dost
ħ
pne na
rynku publikacje to w wi
ħ
kszo
Ļ
ci albo spłycone, infantylne opracowania albo szczegółowe,
specjalistyczne podr
ħ
czniki. Mam nadziej
ħ
, ze niniejsza ksi
ĢŇ
ka wypełni t
ħ
luk
ħ
. Opisuje ona
podstawowe zasady NLP oraz szereg sprawdzonych technik, nadaj
Ģ
cych si
ħ
do
natychmiastowego zastosowania. W tak niewielkim tomie nie sposób byłoby wyczerpa
ę
temat,
z konieczno
Ļ
ci dokonałem wi
ħ
c selekcji. Kieruj
Ģ
c si
ħ
„trze
Ņ
wym sceptycyzmem"
wyeliminowałem wszystko, co wydawało si
ħ
„trudne do przełkni
ħ
cia" lub „zbyt ci
ħŇ
kie".
Zrezygnowałem na przykład z wszelkich odniesie
ı
do hipnoterapii ze wzgl
ħ
du na mistyczne
konotacje, które mo
Ň
e ona wywoła
ę
w umysłach niektórych czytelników. Metody „leczenia w
godzin
ħ
" z wszelkiego rodzaju fobii (które w istocie pomogły ju
Ň
tysi
Ģ
com osób) - równie
Ň
nie
zostały uwzgl
ħ
dnione, niemniej przedstawiam tu wiele technik zmiany pewnych nawyków oraz
osi
Ģ
gania zamierzonych celów. Wyeliminowałem równie
Ň
techniki wykorzystywane przez
terapeutów, nie nadaj
Ģ
ce si
ħ
do samodzielnego stosowania. Je
Ň
eli jednak niniejsza ksi
ĢŇ
ka jest
pierwsz
Ģ
lub jedn
Ģ
z pierwszych pozycji na temat NLP, jak
Ģ
czytasz, mam nadziej
ħ
, ze
3
realizacja zamieszczonych w niej
ę
wicze
ı
pozwoli ci po
Ň
ytecznie sp
ħ
dzi
ę
czas przez
najbli
Ň
szych kilka miesi
ħ
cy, a z pewno
Ļ
ci
Ģ
wystarczy, by
Ļ
mógł osi
Ģ
gn
Ģę
wyra
Ņ
ne post
ħ
py w
d
ĢŇ
eniu do celu, nabywaniu pewno
Ļ
ci siebie i zmianie stylu
Ň
ycia. Czytelnicy, którzy chc
Ģ
rozszerzy
ę
swoj
Ģ
wiedz
ħ
, znajd
Ģ
na ko
ı
cu ksi
ĢŇ
ki spis proponowanych lektur uzupełniaj
Ģ
cych.
Programowanie neurolingwistyczne - jakie s
Ģ
Ņ
ródła tej nazwy? Otó
Ň
składnik neuro - odnosi
si
ħ
do neurologicznych procesów widzenia, słyszenia, odczuwania dotykiem, smakiem i
powonieniem, tj. do zmysłów, z których korzystamy w procesie my
Ļ
lenia oraz odbierania
bod
Ņ
ców z otaczaj
Ģ
cego
Ļ
wiata. Cała nasza wiedza oraz to, co okre
Ļ
lamy mianem
Ļ
wiadomo
Ļ
ci,
dociera do mózgu przez te naturalne okna. Składnik -lingwistyczne
Ļ
wiadczy o znaczeniu
elementów j
ħ
zykowych zarówno w porozumiewaniu si
ħ
z innymi, jak i w sposobie
porz
Ģ
dkowania własnych my
Ļ
li. NLP pomaga wykorzysta
ę
j
ħ
zyk codziennej komunikacji do
zmiany sposobu my
Ļ
lenia oraz przyswojenia sobie zachowa
ı
prowadz
Ģ
cych do sukcesu. Słowo
programowanie oznacza metod
ħ
, dzi
ħ
ki której mo
Ň
emy sterowa
ę
własnymi my
Ļ
lami i
zachowaniami, podobnie jak steruje si
ħ
komputerem, zadaj
Ģ
c mu przeprowadzenie okre
Ļ
lonych
operacji.
Krótko mówi
Ģ
c, NLP bada, w jaki sposób - za pomoc
Ģ
pi
ħ
ciu zmysłów - filtrujemy bod
Ņ
ce
wysyłane przez otaczaj
Ģ
cy nas
Ļ
wiat oraz jak wykorzystujemy te zmysły, zarówno
Ļ
wiadomie,
jak i nie
Ļ
wiadomie, by osi
Ģ
gn
Ģę
po
ŇĢ
dane rezultaty Innymi słowy, przedmiotem
zainteresowania NLP jest nasz sposób my
Ļ
lenia, post
ħ
powanie bowiem i osi
Ģ
gni
ħ
cia
zdeterminowane s
Ģ
wła
Ļ
nie przez te czynniki postrzeganie, wyobra
Ņ
ni
ħ
, wzorce przekona
ı
. W
miar
ħ
dokonywania nowych odkry
ę
w dziedzinie funkcjonowania mózgu ewoluuje równie
Ň
NLP, dlatego te
Ň
ka
Ň
de zawarte tu wyja
Ļ
nienie z pewno
Ļ
ci
Ģ
wkrótce oka
Ň
e si
ħ
niepełne.
Tymczasem jednak mo
Ň
na zdefiniowa
ę
programowanie neurolingwistyczne jako „sztuk
ħ
i
nauk
ħ
doskonalenia si
ħ
".
1. OSI
ġ
GANIE UPRAGNIONYCH CELÓW
Powie
Ļ
ciopisarz irlandzki Christy Brown miał władz
ħ
tylko w lewej stopie. Urodzony z
pora
Ň
eniem mózgowym, wymagał stałej opieki Mimo ze nie mówił i nie chodził, zdołał sam
nauczy
ę
si
ħ
czyta
ę
, malowa
ę
i pisa
ę
na maszynie. Na przekor wszystkim przeciwno
Ļ
ciom został
wybitnym pisarzem i zdołał osi
Ģ
gn
Ģę
to, czego pragn
Ģ
ł. Wysiłek przyniósł mu niezale
Ň
no
Ļę
,
któr
Ģ
tak oto opisał:
Bez przerwy pisałem i pisałem, nie
Ļ
wiadom, gdzie si
ħ
znajduj
ħ
, godzina za godzin
Ģ
.
Doznawałem wra
Ň
enia,
Ň
e jestem inn
Ģ
osob
Ģ
. Nie byłem ju
Ň
nieszcz
ħĻ
liwy. Nie
czułem si
ħ
pokrzywdzony ani zamkni
ħ
ty w odosobnieniu. Byłem wolny, mogłem
my
Ļ
le
ę
,
Ň
y
ę
, tworzy
ę
... Czułem ulg
ħ
i ukojenie, mogłem by
ę
sob
Ģ
... I chocia
Ň
nie
było mi dane pozna
ę
rado
Ļ
ci ta
ı
ca, doznałem rozkoszy tworzenia.
D
ĢŇ
enie człowieka do ideału nie zna granic. Doskonało
Ļę
, któr
Ģ
dostrzegamy u innych -
oboj
ħ
tne, czy budzi w nas zazdro
Ļę
, podziw czy bałwochwalcz
Ģ
cze
Ļę
- poci
Ģ
ga nas z
niezrównan
Ģ
sił
Ģ
. Ilekro
ę
obserwujemy czyje
Ļ
wybitne osi
Ģ
gni
ħ
cia, widzimy równie
Ň
cz
Ģ
stk
ħ
samych siebie, t
ħ
wy
Ň
sz
Ģ
lub gł
ħ
biej ukryt
Ģ
cz
ħĻę
swojego „ja", która wydaje si
ħ
wiedzie
ę
, ze
jest w
Ň
yciu cos lepszego, do czego nale
Ň
y d
ĢŇ
y
ę
. Bez wzgl
ħ
du na to, co chcemy osi
Ģ
gn
Ģę
,
czym si
ħ
zajmowa
ę
lub kim by
ę
, owa pogo
ı
za ideałem jest zjawiskiem uniwersalnym.
Zagadk
Ģ
natomiast pozostaje, dlaczego niektórzy, jak Christy Brown, mimo wszystkich
przeciwno
Ļ
ci znajduj
Ģ
to, czego szukaj
Ģ
, podczas gdy tylu innym nie udaje si
ħ
zrealizowa
ę
marze
ı
.
W kulturze Zachodu sukces uto
Ň
samiany jest z dobrami materialnymi - atrybutami władzy i
4
wysokiej pozycji społecznej. Zarazem jednak w programach telewizyjnych i prasie
znajdujemy wiele opowie
Ļ
ci o
Ň
yciu artystów, sportowców czy m
ħŇ
ów stanu, których sta
ę
na
zaspokojenie ka
Ň
dego kaprysu, a mimo to nie czuj
Ģ
si
ħ
spełnieni. Wielu z nich pomimo
osi
Ģ
gni
ħ
cia „sukcesu" popełniło samobójstwo. Z drugiej strony wszyscy znamy kogo
Ļ
, kto pod
wzgl
ħ
dem stanu posiadania lub zdrowia, cenionego przecie
Ň
tak wysoko, z pewno
Ļ
ci
Ģ
nie jest
człowiekiem sukcesu, pojmowanego według tradycyjnie obowi
Ģ
zuj
Ģ
cych kryteriów, a jednak
osi
Ģ
gn
Ģ
ł pewien stopie
ı
zadowolenia, samorealizacji i prawdziwego szcz
ħĻ
cia, którego
zazdro
Ļ
cimy. W pewnym sensie osoby takie zrealizowały swoje pragnienia, zajmuj
Ģ
si
ħ
w
Ň
yciu tym, co naprawd
ħ
daje im satysfakcj
ħ
.
Wzorem prawdziwego sukcesu s
Ģ
ci, którzy w procesie uczenia si
ħ
potrafili wznie
Ļę
si
ħ
ponad
własne my
Ļ
li i dostrzec „wielk
Ģ
wizj
ħ
", zdołali odrzuci
ę
schematy my
Ļ
lenia na korzy
Ļę
innych,
bardziej odpowiednich rozwi
Ģ
za
ı
, dzi
ħ
ki którym mog
Ģ
zdoby
ę
to, czego pragn
Ģ
. Korzystaj
Ģ
oni
z wyzwa
ı
, pora
Ň
ek, pozornie nie sprzyjaj
Ģ
cych okoliczno
Ļ
ci i przypadkowych wydarze
ı
, by
zrealizowa
ę
swój twórczy potencjał, osi
Ģ
gn
Ģę
mistrzostwo i sukces. O tym wła
Ļ
nie mówi
niniejsza ksi
ĢŇ
ka jak zdoby
ę
to, do czego d
ĢŇ
ysz, opanowa
ę
umiej
ħ
tno
Ļ
ci, które pragniesz sobie
przyswoi
ę
, i by
ę
tym, kim chcesz.
W latach pi
ħę
dziesi
Ģ
tych i sze
Ļę
dziesi
Ģ
tych pojawiło si
ħ
wiele ksi
ĢŇ
ek na temat tzw.
„pozytywnego my
Ļ
lenia" i rozwoju jednostki. Najcz
ħĻ
ciej si
ħ
gały po nie te osoby, którym
sztuka pozytywnego my
Ļ
lenia od dawna nie była obca. Ka
Ň
da kolejna ksi
ĢŇ
ka lub koncepcja
wzmacniała ich samospełniaj
Ģ
ce si
ħ
, instynktownie optymistyczne nastawienie. Znacznie mniej
liczni byli czytelnicy, którzy z pewn
Ģ
rezerw
Ģ
si
ħ
gali po owe wyszukane, lecz kusz
Ģ
ce recepty
na wszystkie
Ň
yciowe problemy. W ich wypadku zmiana sposobu my
Ļ
lenia spowodowana
lektur
Ģ
była krótkotrwała. Wkrótce powracali do zakorzenionych, negatywnych postaw i
przekona
ı
, starannie szufladkuj
Ģ
c odosobnion
Ģ
pora
Ň
k
ħ
jako „typow
Ģ
", natomiast starannie
wypracowany sukces jako „przypadek". Po bli
Ň
szym przyjrzeniu si
ħ
ówczesnym
autorytatywnym teoriom pozytywnego my
Ļ
lenia znajdujemy w nich jednak wi
ħ
cej retoryki ni
Ň
konkretów, a badania, na których je oparto, trudno uzna
ę
za spełniaj
Ģ
ce wszelkie wymogi
naukowe.
Od tamtych lat zaszło jednak wiele zmian. Obok zapieraj
Ģ
cych dech osi
Ģ
gni
ħę
w dziedzinie
informatyki, komunikacji i bada
ı
kosmicznych dokonano wielu innych wa
Ň
nych, cho
ę
nie tak
spektakularnych odkry
ę
. Badania Rogera Sperry'ego, laureata Nagrody Nobla w dziedzinie
fizjologii, umo
Ň
liwiły nowe spojrzenie na sposób funkcjonowania mózgu człowieka Pewne
pogl
Ģ
dy, do których specjali
Ļ
ci przywi
Ģ
zani byli od lat, odrzucono wtedy na dobre Na przykład
odkrycie, ze dwie półkule mózgu (
Ļ
cisłe mówi
Ģ
c, ich górna cz
ħĻę
, czyli kora mózgowa)
funkcjonuj
Ģ
sprawnie jako dwa niezale
Ň
ne umysły, całkowicie zmieniło nasz sposób
pojmowania mechanizmów rz
Ģ
dz
Ģ
cych my
Ļ
leniem i zachowaniami jednostki. Dowody na to, ze
do
Ļ
wiadczenia całego
Ň
ycia przechowywane s
Ģ
w mózgu i w ka
Ň
dej chwili mo
Ň
na do nich
si
ħ
gn
Ģę
, zmieniły nasze poj
ħ
cia na temat intuicji, pami
ħ
ci i całego procesu my
Ļ
lenia. A kiedy
dowiedzieli
Ļ
my si
ħ
, ze liczba potencjalnych poł
Ģ
cze
ı
neuronalnych w mózgu człowieka jest
wi
ħ
ksza ni
Ň
ł
Ģ
czna liczba atomów we wszech
Ļ
wiecie, zacz
ħ
li
Ļ
my si
ħ
zastanawia
ę
, czy mo
Ň
emy
dokona
ę
czego
Ļ
wi
ħ
cej za pomoc
Ģ
owej masy „szarych komórek". Krotko mówi
Ģ
c, wydaje si
ħ
,
ze wykorzystanie mo
Ň
liwo
Ļ
ci mózgu pozwoli nam w pełni zrozumie
ę
samych siebie, bli
Ņ
nich i
całe otoczenie, a tak
Ň
e oferuje ogromne, nie zbadane mo
Ň
liwo
Ļ
ci realizacji d
ĢŇ
e
ı
- zdobywania
tego, czego pragniemy.
Programowanie neurolingwistyczne zebrało wiele z tych osi
Ģ
gni
ħę
w spójn
Ģ
cało
Ļę
i jako
pierwsza dziedzina wiedzy przedstawiło gotowe studium optymalnych zachowa
ı
jednostki i
komunikacji interpersonalnej. Innymi słowy, wyposa
Ň
yło nas w naukowe podej
Ļ
cie do wysoce
subiektywnego, lecz pasjonuj
Ģ
cego wszystkich zagadnienia, jakim jest zdobywanie tego, czego
pragniemy. Nale
Ň
y zarazem podkre
Ļ
li
ę
, ze programowanie neurolingwistyczne w niczym nie
przypomina nauk przyrodniczych - istoty ludzkie nigdy nie były idealnym przedmiotem testów
laboratoryjnych, nasze za
Ļ
wzorce zachowa
ı
, nie mówi
Ģ
c o sposobach my
Ļ
lenia, nie mieszcz
Ģ
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sylkahaha.xlx.pl
  •  
    Copyright 2006 MySite. Designed by Web Page Templates