Tomasz Kranz Uwagi na temat rozwoju ...

Podstrony
 
Tomasz Kranz Uwagi na temat rozwoju dzialalnosci pedagogicznej,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Zeszyty Majdanka
2003, t. XXII
M
I
S
C
E
L
L
A
N
E
A
TOMASZ KRANZ
UWAGI NA TEMAT ROZWOJU DZIAŁALNOŚCI
PEDAGOGICZNEJ MUZEÓW UPAMIĘTNIANIA
W POLSCE I NIEMCZECH
Wprowadzenie
W refleksjach nad bilansem XX wieku eksponuje się przede wszystkim fakt,
że stulecie to przyniosło dwie – pod wieloma względami bezprecedensowe –
wojny światowe. Podkreśla się również, że Europa stała się w tym czasie areną
panowania, a w znacznej mierze także walki dwu totalitarnych systemów, które
– kierując się odmiennymi motywami ideologicznymi – dążyły do podobnych
celów: budowy „nowego porządku” i podbicia całego kontynentu. Obie dykta-
tury posługiwały się przy tym przemocą i terrorem, w którym szczególną rolę
odgrywał system obozów koncentracyjnych. Jego symbolem stał się w przy-
padku nazizmu Auschwitz, a w odniesieniu do komunizmu Kołyma. W obliczu
ogromu zbrodni popełnionych w obozach sowieckiego GUŁagu i nazistowskie-
go „państwa SS” wiek XX zyskuje często miano „stulecia obozów”.
W podsumowaniach dotyczących XX wieku rzadko zwraca się natomiast
uwagę na zjawisko, które związane jest z dziedzictwem wspomnianych reżi-
mów, a które będzie przedmiotem niniejszych rozważań. Po II wojnie świato-
wej pojawił się w Europie nowy typ instytucji muzealnej: muzea urządzane na
terenach byłych obozów koncentracyjnych i obozów zagłady. Większość z nich
upamiętnia ofiary nazizmu, bowiem w przytłaczającej większości przypadków
nie utworzono muzeów dla upamiętnienia ofiar terroru stalinowskiego i komu-
nistycznego
1
. Działo się tak głównie ze względów politycznych, ale także
1
Inaczej wygląda sytuacja w muzeach pamięci z tzw. „podwójną przeszłością”, które – jak
np. Buchenwald w Niemczech i Łambinowice w Polsce – upamiętniają ofiary obu systemów. Po
T O M A S Z K R A N Z
z powodu ambiwalentnego stosunku lub wręcz niechęci wielu społeczeństw
europejskich do rozrachunku z komunizmem i dokumentowania jego zbrodni.
W rezultacie na płaszczyźnie ogólnoeuropejskiej występuje obecnie ogromna
asymetria w procesie historycznego, politycznego i mentalnego rozliczenia
z nazizmem i komunizmem, która nie pozostaje bez znaczenia dla kształtu pa-
mięci zbiorowej, świadomości historycznej i upamiętnienia publicznego w po-
szczególnych państwach, jak również w wymiarze europejskim. Z tego powodu
mówi się nawet o przepaści między dwiema pamięciami europejskimi
2
.
Muzea upamiętniania w Polsce i Niemczech
Z muzeologicznego punktu widzenia muzea na terenach byłych obozów są
muzeami historycznymi
3
. Mają jednak specyficzny charakter. Jako autentyczne
pozostałości i pomniki II wojny światowej, a nade wszystko rzeczywiste i sym-
boliczne cmentarze, są one nie tylko materialnymi świadectwami przeszłości i
nośnikami pamięci o nazistowskim ludobójstwie, ale także unikatowymi skład-
nikami krajobrazu historycznego i katalizatorami kultury żałoby o znaczeniu
ogólnoeuropejskim. Instytucje te można określić – dla odróżnienia od tworzo-
nych poza autentycznymi miejscami historycznymi muzeów upamiętniających
ofiary Holocaustu – jako muzea upamiętniania
in situ
4
.
1989 r. w większości tego typu miejsc upamiętniono bowiem również ofiary wczesnego okresu
powojennego.
2
S. Courtois:
Zbrodnie komunizmu
. (W:) S. Courtois et al.:
Czarna księga komunizmu.
Zbrodnie, terror, prześladowania
. Warszawa 1999, s. 41 i n.
3
Muzea w byłych obozach od dawna zaliczane są do muzeów historycznych. Zob. Z. Żygul-
ski jun.:
Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa
. Warszawa 1982, s. 99. Opierając się na
stosowanej w muzeologii typologii, można je również sklasyfikować jako muzea historyczne typu
monograficznego lub monotematycznego. Trzeba jednak podkreślić, że w literaturze fachowej
i dyskursie muzeologicznym w Polsce nie poświęcono im, jak dotąd, wiele uwagi. Placówek tych
przez długi czas nie postrzegano bowiem jako muzeów w pełnym znaczeniu tego słowa, nie były
one także przedmiotem większych opracowań naukowych. Z publikacji ogólnie omawiających
problematykę muzeów pamięci w byłych obozach
zob. m.in. S. Bujas:
Rozwój muzeów martyro-
logii i ruchu oporu w Polsce
. „Muzealnictwo”, nr 16 (1968), s. 18-29; S. Orysiak:
Muzea Marty-
rologii wobec 40. rocznicy zwycięstwa nad hitlerowskimi Niemcami
. „Biuletyn Informacyjny
Zarządu Muzeów i Ochrony Zabytków”, nr 156 (1985), s. 110-114; J. Adamska:
Pamięć i miejsca
pamięci w Polsce po II wojnie światowej
. „Przeszłość i Pamięć”, nr 1 (1998), s. 4-11; T. Kranz:
Muzea-miejsca pamięci w wymiarze społeczno-politycznym
. „Przeszłość i Pamięć”, nr 3 (1998),
s. 6-12; tenże:
Miejsca pamięci czy pamięć miejsc? Rozważania o roli upamiętnienia w przekazie
społeczno-historycznym
. „Przeszłość i Pamięć”, nr 1 (2000), s. 57-63.
4
W Polsce instytucje te nazywane są potocznie muzeami martyrologicznymi, natomiast w
Niemczech używa się określenia
Gedenkstätten
(miejsca pamięci). Pojęcie to odnosi się jednak
nie tylko do muzeów, ale również do różnego rodzaju upamiętnień. Zob. U. Puvogel/M. Stankow-
ski:
Gedenkstätten für die Opfer des Nationalsozialismus. Eine Dokumentation
. Bd. I, Bonn 1996;
402
UWAGI NA TEMAT ROZWOJU DZIAŁALNOŚCI PEDAGOGICZNEJ MUZEÓW
Rozpatrując problematykę muzeów upamiętniania w Polsce i Niemczech,
można zauważyć, że w tej dziedzinie występują w obu krajach znaczne rozbież-
ności. Częściowo wynikają one z odmiennych perspektyw historycznych i mo-
ralnych Polaków i Niemców, ale w dużej mierze spowodowane są również
przeciwstawnymi tendencjami w rozwoju polityki upamiętniania i kultury histo-
rycznej
5
. Przy tym zagadnieniu należy zwrócić uwagę przede wszystkim na dwa
aspekty.
a) Aspekt instytucjonalny
Niemieckie
Gedenkstätten
, a chodzi tutaj o co najmniej 60 placówek, stwo-
rzyły w ostatnich latach wewnętrznie zróżnicowany i jednocześnie skonsolido-
wany krajobraz muzealniczy. Niektóre z nich uzyskały pozycję instytucji istot-
nych nie tylko dla lokalnej kultury pamięci, ale także życia społeczno-
politycznego w całych Niemczech. Natomiast polski krajobraz muzeów upa-
miętniania, który obejmuje kilkanaście instytucji, jest słabo zintegrowany, a
ponadto został zdominowany – przynajmniej w wymiarze społeczno-
politycznym – przez jeden ośrodek, a mianowicie Państwowe Muzeum Ausch-
witz-Birkenau w Oświęcimiu. Obecność innych muzeów upamiętniania
in situ
dostrzegana jest przez polską opinię publiczną na ogół w znikomym stopniu.
Ponadto muzea w byłych obozach w Polsce – w odróżnieniu od Niemiec – po-
strzegane są przede wszystkim jako cmentarzyska, rzadko przypisuje się im
natomiast funkcje wykraczające poza obszar biernego upamiętniania. Dotyczy
to głównie ich roli jako podmiotów edukacji pozaszkolnej i katalizatorów pro-
cesu społecznej refleksji nad pamięcią.
b) Aspekt merytoryczny
W obu krajach wyraźnie zaznacza się asymetria w zakresie dyskusji zarów-
no naukowej, jak też medialnej na temat działalności muzeów-miejsc pamięci.
Gedenkstättenarbeit
, tzn. praca muzeów w miejscach pamięci, jest w Niem-
czech od kilkunastu lat przedmiotem licznych seminariów i publikacji, w któ-
rych szczególne miejsce zajmują tematy dydaktyczno-pedagogiczne. Problema-
S. Endlich et al.:
Gedenkstätten für die Opfer des Nationalsozialismus. Eine Dokumentation
,
Bd. II, Bonn 1999. Miejsca historyczne związane z okupacją niemiecką w Polsce prezentuje
Przewodnik po upamiętnionych miejscach walk i męczeństwa lata wojny 1939-1945
. Warszawa
1988.
5
Kształtowanie się niemieckiej polityki i kultury pamięci na przykładzie pomników, muzeów
w miejscach historycznych i uroczystości rocznicowych związanych z narodowym socjalizmem
prezentuje znakomita książka P. Reichela:
Politik mit der Erinnerung. Gedächtnisorte im Streit
um die nationalsozialistische Vergangenheit
. München Wien 1995. W Polsce nie powstała dotąd
praca o podobnym charakterze i zasięgu badawczym. Jednakże istnieje kilka ciekawych przy-
czynków. Zob. przede wszystkim R. Traba:
Symbole pamięci: II wojna światowa w świadomości
zbiorowej Polaków. Szkic do tematu
. „Przegląd Zachodni”, nr 1 (2000), s. 52-67.
403
T O M A S Z K R A N Z
tyka muzeów upamiętniania rozpatrywana jest w różnych aspektach nie tylko
przez pracowników merytorycznych tych muzeów, ale również naukowców
akademickich zajmujących się takimi dziedzinami, jak dydaktyka historii, histo-
ria sztuki, nauka o wychowaniu czy politologia. Dzięki temu dyskurs niemiecki
jest nie tylko dynamiczny i wielowątkowy, ale ma także charakter interdyscy-
plinarny
6
. W Polsce zaś nie podjęta została szersza debata o muzeach-miejscach
pamięci i ich działalności ani w obrębie środowiska muzealniczego, ani przez
media czy kręgi akademickie. W konsekwencji w niezadowalającym stopniu
rozwinęła się refleksja merytoryczna nad istotą tych instytucji oraz zasadniczy-
mi dla ich pracy kwestiami (dotyczącymi np. prezentacji muzealnej i przekazu
pedagogicznego). Wyrazem tego jest stosunkowo skromna literatura przedmio-
tu
7
.
Mówiąc o muzeach upamiętniających ofiary nazizmu, trzeba zwrócić uwagę
na fakt, że mają one już własną historię obejmującą w wielu przypadkach okres
kilkudziesięciu lat, która rzutuje – pozytywnie lub negatywnie – nie tylko na
pozycję tych instytucji w życiu publicznym, ale także ich wiarygodność dydak-
tyczną. Chodzi tu przede wszystkim o rolę, jaką odegrały one w upamiętnianiu
publicznym w poszczególnych państwach w okresie poprzedzającym zjedno-
czenie Niemiec i przełom polityczny w Polsce. Sprawa ta dotyczy również –
chociaż w mniejszym stopniu – ich działalności w latach dziewięćdziesiątych.
Jest to zagadnienie niezwykle ważne, bez rzetelnej oceny przeszłości nie można
bowiem budować w sposób uczciwy teraźniejszości. Jeśli muzea nie są wiary-
godne, nie może być wiarygodna prowadzona przez nie praca pedagogiczna.
Pod względem badania i prezentowania historii muzeów sytuacja w Polsce jest
odmienna niż w Niemczech. Podczas gdy miejsca pamięci z byłej NRD doko-
nały obrachunku z przeszłością, co znalazło odbicie m.in. w publikacjach rozli-
czeniowych, to w Polsce rola muzeów martyrologicznych w czasach tzw. real-
nego socjalizmu jest nadal bardzo rzadko i niechętnie poruszanym tematem.
Szczególnie niepokojące jest jednak to, że polskie muzea upamiętniania
in situ
6
Najważniejsze tendencje rozwoju niemieckich muzeów pamięci przybliża jubileuszowe wy-
danie czasopisma Fundacji Topografia Terroru: „GedenkstättenRundbrief”, nr 100, 4 (2001).
Natomiast omówienie głównych aspektów dzisiejszego dyskursu znaleźć można w:
Museale und
mediale Präsentationen in KZ-Gedenkstätten. Beiträge zur Geschichte der nationalsozialistischen
Verfolgung in Norddeutschland
, H. 6 (2001). Zob. również B. Asmuss/H.-M. Hinz (Hrsg.):
Histo-
rische Stätten aus der Zeit des Nationalsozialismus. Orte des Erinnerns, des Gedenkens und der
kulturellen Weiterbildung?
Frankfurt am Main 1999.
7
Są to głównie rozważania o charakterze ogólnym, nadal brakuje opracowań analitycznych,
a przede wszystkim niewiele jest publikacji, które byłyby próbą podsumowania dotychczasowej
pracy polskich muzeów upamiętniania (np. działalności wystawienniczej) i omówienia proble-
mów i wyzwań, przed jakimi stają one dzisiaj. Przykładem takiego podejścia jest artykuł T. Kran-
za:
Edukacja w muzeach upamiętniających ofiary nazizmu
. „Przeszłość i Pamięć”, nr 4 (2000),
s. 98-107.
404
UWAGI NA TEMAT ROZWOJU DZIAŁALNOŚCI PEDAGOGICZNEJ MUZEÓW
w znikomym stopniu zajmują się także teraźniejszością i przyszłością swojej
działalności. Niewiele uwagi poświęca się bowiem w Polsce budowie ich samo-
świadomości oraz rozwojowi ich filozofii i strategii działania
8
.
Przy tym zagadnieniu warto się zastanowić, czy w otoczeniu i uwarunkowa-
niach muzeów upamiętniania zachodzą obecnie zjawiska, które wpływają na ich
kształt i powinny je skłonić do dokonania zmian lub poszukiwania nowych
form pracy. Refleksja taka jest konieczna, jeśli poważnie myśli się o rozwoju
tych instytucji w perspektywie najbliższych 10 lat. Stąd tak ważna jest meryto-
ryczna dyskusja nad tymi problemami i wymiana doświadczeń w gronie mię-
dzynarodowym, szczególnie między polskimi i niemieckimi ekspertami. Świa-
domie użyto tu słowa ekspert, ponieważ o modernizowaniu czy doskonaleniu
pracy muzeów w miejscach pamięci, szczególnie w obszarze edukacji, powinni
decydować specjaliści, którzy znają tę problematykę nie tylko w wymiarze na-
rodowym, ale także w kontekście międzynarodowym.
Czynniki zewnętrzne, które pośrednio lub bezpośrednio oddziałują na muzea
dla upamiętnienia ofiar II wojny światowej, zmieniają się w sposób zasadniczy.
Francuski historyk Pierre Nora nazywa czasy, w których żyjemy, epoką upa-
miętniania
9
. Pamięć zbiorowa nabiera według niego szczególnego znaczenia,
staje się niemal synonimem tożsamości narodowej. Powstaje pytanie, jaką rolę
w epoce upamiętniania mogą odegrać muzea w autentycznych miejscach pa-
mięci. Czy mają być miejscami gloryfikacji pamięci poprzez jej rytualne kulty-
wowanie czy też miejscami refleksji nad pamięcią przez badanie jej oddziały-
wania? Źródłem konfliktów i uprzedzeń mogą być przecież nie tylko wydarze-
nia historyczne, ale także pamięć o nich. Świadczą o tym m.in. powojenne sto-
sunki polsko-niemieckie. Wiele zresztą wskazuje na to, że dla pokoleń współ-
czesnych ważniejsza od historii będzie właśnie pamięć historii. I nie chodzi tu o
pamięć zrutynizowaną, kultywowaną jedynie w czasie uroczystości rocznico-
wych, która szybko staje się pustym aktem, lecz o pamięć będącą przedmiotem
publicznej dyskusji o przeszłości i punktem odniesienia szeroko rozumianej
edukacji
10
.
Inną widoczną tendencją jest to, że pamięć o latach wojny i okupacji traci
dotychczasowy element ciągłości i ładunek emocjonalny. Spowodowane jest to
8
Ilustruje to m.in. fakt, że w Niemczech w ciągu jednego roku odbywa się więcej spotkań
merytorycznych i seminariów na temat pracy miejsc pamięci niż w Polsce zorganizowano ich
ogółem w latach 1990-2002.
9
Epoka upamiętniania
. Rozmowa z Pierrem Nora w: J. Żakowski,
Rewanż pamięci
. Warsza-
wa 2002, s. 59-68.
10
O znaczeniu pamięci i upamiętnienia w kontekście polsko-niemieckim, ze szczególnym
uwzględnieniem wymiany młodzieżowej, zob. m.in. publikację materiałów z konferencji zorgani-
zowanej przez Polsko-Niemiecką Współpracę Młodzieży: Deutsch-Polnisches Jugendwerk/K.
Dethlefsen (Hrsg.):
Erinnern und Gedenken. Zur Bedeutung der historisch-politischen Bildung im
deutsch-polnischen Jugendaustausch
. Potsdam/Warschau 2002.
405
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sylkahaha.xlx.pl
  •  
    Copyright 2006 MySite. Designed by Web Page Templates