Usługi turystyczne

Podstrony
 
Usługi turystyczne, ENCYKLOPEDIE I PORADNIKI, Poradniki dla konsumentów
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//--> USŁUGI TURYSTYCZNE PORADNIK DLA KONSUMENTÓW   Wybieramy organizatora   Każdy  organizator  turystyki,  przed  rozpoczęciem świadczenia usług  na  rzecz konsumentów,  powinien  zostać  wpisany  do  rejestru  organizatorów  turystyki  i  pośredników  turystycznych.  Rejestry  takie  prowadzą  marszałkowie  województw dla  przedsiębiorców  mających  siedziby  na  terenie  ich  właściwości.  Centralna Ewidencja  Organizatorów  Turystyki  i  Pośredników  Turystycznych  jest  dostępna  w Internecie pod adresem www.turystyka.gov.pl. Dzięki temu przed podpisaniem umowy można sprawdzić, czy dany przedsiębiorca uzyskał wpis do rejestru, a zatem, czy jest uprawniony do prowadzenia działalności organizatora turystyki.     Co powinna zawierać umowa o świadczenie usług turystycznych?  Pisemna umowa o świadczenie usług turystycznych powinna określać:   organizatora  turystyki  i  numer  jego  wpisu  do  rejestru  organizatorów  turystyki  i  pośredników  turystycznych  (który  oznacza, że dany  przedsiębiorca  istnieje  i  może  prowadzić  działalność  związaną  ze świadczenie usług  turystycznych) oraz  NIP,  a  także  imię  i  nazwisko  oraz  pełnioną  funkcję  osoby,  która  w  jego imieniu umowę podpisała; miejsce pobytu lub trasę wycieczki; czas trwania imprezy turystycznej; program  imprezy  turystycznej  obejmujący  rodzaj,  jakość  i  terminy  oferowanych usług, w tym: rodzaj,  charakter  i  kategorię środka transportu  oraz  datę,  godzinę,  miejsce wyjazdu i planowanego powrotu, położenie, rodzaj i kategorię obiektu hotelarskiego zgodnie z przepisami kraju pobytu  lub  opis  wyposażenia  obiektów  niezaliczanych  do  rodzajów  i kategorii, ilość i rodzaj posiłków, program zwiedzania i inne usługi wliczone w cenę imprezy turystycznej; cenę  imprezy  turystycznej,  wraz  z  wyszczególnieniem  wszelkich  koniecznych należności,  podatków  i  opłat,  jeżeli  nie  są  one  zawarte  w  cenie,  oraz  wyraźne sformułowanie okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie ceny; -1-  sposób zapłaty; rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwę i adres ubezpieczyciela; termin  powiadomienia  klienta  na  piśmie  o  ewentualnym  odwołaniu  imprezy turystycznej lub usługi turystycznej z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń, jeżeli realizacja usług jest uzależniona od liczby zgłoszeń; termin  zawiadomienia  organizatora  turystyki  o  przeniesieniu  przez  uczestnika uprawnień  i  przejęciu  obowiązków  wynikających  z  umowy  przez  innego konsumenta; sposób  zgłaszania  reklamacji  związanych  z  wykonywaniem  usług  przez organizatora turystyki lub osobę z nim współpracującą wraz z podaniem terminu zgłaszania  takich  reklamacji,  a  także  sposób  zgłaszania  zaistniałych nieprawidłowości w trakcie imprezy turystycznej; wymagania  specjalne,  o  których  klient  powiadomił  organizatora  turystyki  lub pośrednika turystycznego i na które strony umowy wyraziły zgodę; podstawy prawne umowy i konsekwencje prawne wynikające z umowy.   Kiedy i z jakich powodów może zmienić się cena imprezy turystycznej?  Cena  imprezy  turystycznej  określona  w  umowie  może  zostać  podwyższona  do  21 dni przed rozpoczęciem imprezy turystycznej z powodu: wzrostu kosztów transportu; wzrostu  opłat  urzędowych,  podatków  lub  opłat  należnych  za  takie  usługi,  jak lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych; wzrostu kursów walut. Organizator  turystyki  powinien  udokumentować  wpływ  jednej  z  ww.  okoliczności na  zmianę  ceny.  Warto  zapamiętać, że konsument  nie  ma  obowiązku  przyjęcia proponowanej  zmiany  wysokości  ceny.  Gdy  wskutek  planowanej  zmiany konsument  chce  zrezygnować  z  imprezy,  może  to  uczynić  bez  ponoszenia negatywnych dla siebie konsekwencji finansowych.    Zmiana uczestnika imprezy   Warto pamiętać, że konsument może zrezygnować z udziału w imprezie wskazując na  swoje  miejsce  inną  osobę.  Osoba  taka  musi  przyjąć  nie  tylko  wszystkie  prawa wynikające  z  umowy,  ale  także  i  ciążące  na  przyszłym  uczestniku  imprezy turystycznej obowiązki.    Aby  zmiana  taka  była  możliwa,  nie  trzeba  uzyskiwać  zgody  organizatora  danej imprezy. Trzeba jednak przedsiębiorcy zgłosić zaistniałą zmianę przed rozpoczęciem  -2-    imprezy  w  terminie  wskazanym  w  umowie.  Przedsiębiorca  musi  mieć  czas  na dopełnienie wszystkich formalności związanych ze zmianą uczestnika imprezy.    Rezygnacja z imprezy z powodu zmian wprowadzanych przez organizatora   Jeśli przed rozpoczęciem imprezy turystycznej organizator zmienia warunki umowy z  konsumentem  (np.  wysokość  ceny,  termin  wyjazdu,  hotel),  powinien  go  o  tym przede wszystkim poinformować.  Konsument  ma  w  takim  przypadku  do  wyboru  albo  przyjęcie  nowej  oferty  albo rezygnację  z  imprezy  za  zwrotem  wniesionych  przez  niego świadczeń. Na konsumenta  odstępującego  od  umowy  z  powodu  zmian  wprowadzanych  przez organizatora, nie może zostać nałożona kara pieniężna.   Jeśli  konsument  rezygnuje  z  uczestnictwa  w  danej  imprezie,  może  jednak zdecydować  się  na  udział  w  innej  imprezie  danego  organizatora.  Podobne uprawnienia  przysługują  konsumentom,  gdy  organizator  jest  zmuszony  do odwołania imprezy z powodu zbyt małej liczby chętnych.   Konsumentowi  odstępującemu  od  umowy  zasadniczo  należy  się  odszkodowanie. Uprawnienie  takie  nie  przysługuje  jednak,  gdy  do  odwołania  imprezy  dochodzi  z  powodu  zgłoszenia  się  zbyt  małej  liczby  chętnych  do  udziału  w  imprezie  lub  z powodu działania siły wyższej (np. wybuchu wulkanu, powodzi).     Jakich informacji organizator powinien udzielić konsumentowi ?  Organizator turystyki jest obowiązany podać klientowi na piśmie:  ogólne  informacje  o  obowiązujących  przepisach  paszportowych,  wizowych  i  sanitarnych,  w  szczególności  o  terminach  oczekiwania  na  wydanie  paszportu  i  wizy  oraz  o  wymaganiach  zdrowotnych  dotyczących  udziału  w  imprezie turystycznej; informację  o  możliwości  zawarcia  umowy  ubezpieczenia  od  kosztów  rezygnacji  z  udziału  w  imprezie  turystycznej  oraz  o  zakresie  ubezpieczenia  od  następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia; informację  o  szczególnych  zagrożeniach życia i  zdrowia  na  odwiedzanych obszarach oraz o możliwości ubezpieczenia z tym związanego; -3-  nazwisko lub  nazwę  lokalnego przedstawiciela  organizatora  turystyki  (lub  innej instytucji),  do  którego  klient  może  zwracać  się  w  razie  trudności,  a  także  jego adres i numer telefonu; informację  o  możliwości  bezpośredniego  kontaktu  z  dzieckiem  lub  osobą odpowiedzialną  w  miejscu  pobytu  dziecka,  w  odniesieniu  do  imprez turystycznych dla dzieci; planowany czas przejazdu, miejsca i czas trwania postojów; szczegółowe informacje dotyczące połączeń komunikacyjnych oraz miejsca, jakie klient  będzie  zajmował  w środku transportu,  w  szczególności  kabiny  na  statku lub przedziału sypialnego w pociągu.   Co należy zrobić w przypadku stwierdzenia nieprawidłowego wykonywania umowy?  Jeżeli  w  trakcie  imprezy  turystycznej  klient  stwierdza  wadliwe  wykonywanie umowy  np.,  gdy  zakwaterowano  go  w  hotelu  innym  niż  wskazany  w  umowie, powinien  niezwłocznie  zawiadomić  o  tym  wykonawcę  usługi,  czyli  np. przewoźnika,  podmiot świadczący usługi  hotelarskie  oraz  organizatora  turystyki,  w sposób odpowiedni dla rodzaju usługi, a więc ustnie lub na piśmie, w zależności od  istniejących  możliwości.  Szczegółowe  wytyczne  w  tym  zakresie  powinna zawierać umowa.  Niezależnie  od  zawiadomienia  składanego  w  trakcie  trwania  imprezy  turystycznej, klient  może  złożyć  organizatorowi  turystyki  reklamację  zawierającą  wskazanie uchybienia  w  sposobie  wykonania  umowy  oraz  określenie  swojego żądania w  zależności  od określanej wielkości szkody. Wskazując wysokość żądanego odszkodowania można posłużyć  się  tzw.  Tabelą  Frankfurcką,  która  choć  nie  ma  mocy  wiążącej,  to  może znacznie ułatwić oszacowanie wysokości dochodzonych kwot.   Reklamacji  podlegają  wszystkie  elementy  opisane  w  umowie,  tzn.  każdy  rodzaj usługi  w  niej  opisany.  W  zależności  od  charakteru  imprezy  turystycznej,  będą  to usługi związane m. in. z zakwaterowaniem, transportem oraz wyżywieniem.  Reklamacja  musi  zostać  złożona  w  terminie  nie  dłuższym  niż  30  dni  od  dnia zakończenia  imprezy.  Najlepiej  uczynić  to  na  piśmie,  choć  jest  możliwe  zgłoszenie reklamacji  także  ustnie,  czy  elektronicznie,  gdyż  przepisy  prawa  nie  określają żadnych wymagań, co do formy składanej reklamacji.    -4- [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sylkahaha.xlx.pl
  •  
    Copyright 2006 MySite. Designed by Web Page Templates