|
Podstrony |
|
|
- Index
- Układanie glazury(1), PORADNIKI, układanie płytek
- Tuning skutera, KURSY, Poradnik dla motocyklistów, Porady dla motocyklisty##
- Twój poradnik i kropka nr 1 przepisy, Przepisy kulinarne
- Twój poradnik i kropka nr 3 przepisy, Przepisy kulinarne
- Twój poradnik i kropka nr 5 przepisy, Przepisy kulinarne
- Twój poradnik i kropka nr 4 przepisy, Przepisy kulinarne
- Traviss Karen - Komandosi Republiki - Potr jne zero, E-books
- Trzy litery Paruszewski Przemysław, Powieści i opowiadania(1)
- Tom Clancys Ghost Recon Island Thunder Prima Official eGuide(1), Poradniki Do Gier !
- Tomb Raider Collectors Edition Prima Official eGuide(1), Poradniki Do Gier !
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- tutakeja.pev.pl
|
|
|
|
|
Trudne zdjecia stana sie latwe cz.2, Photography, Poradniki, kurs fotografii |
|
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ] | fotopolis.pl © | sharing >> a u d i o k s i a z k i.org | "Trudne zdjęcia staną się łatwe" (część 2) - kurs fotografii cyfrowej Jak używać teleobiektywów? Czym się kierować, fotografując zwierzęta? Jak fotografować w nocy i w ruchu? Prezentujemy kolejną część "Kursu fotografii cyfrowej wydawnictwa Helion i Fotopolis.pl". Jak używać teleobiektywów? Czym się kierować, fotografując zwierzęta? Jak fotografować w nocy i w ruchu? Na te pytania odpowie druga część rozdziału książki Fotografia cyfrowa. Praktyczny przewodnik zatytułowany Trudne zdjęcia staną się łatwe. Przypomnijmy, że publikacja została wydana przez Helion.pl w listopadzie 2002 roku. Artykuł w Fotopolis ilustrują kolorowe zdjęcia pochodzące z płyty dołączonej do książki ( Praktyczny przewodnik jest czarno-biały) Prezentacja rozdziału książki w dziale praktyka jest trzecim artykułem z cyklu "Kurs fotografii cyfrowej wydawnictwa Helion i Fotopolis.pl" , w ramach którego publikujemy rozdziały książek poświęconych fotografii cyfrowej i obróbce zdjęć. Okładka książki: "Fotografia cyfrowa. Praktyczny przewodnik" Zapraszamy do drugiej części czternastego rozdziału książki Fotografia cyfrowa. Praktyczny przewodnik. W kolejnych częściach artykułu zaprezentowane zostaną następujące tematy 1 | fotopolis.pl © | sharing >> a u d i o k s i a z k i.org | 1. wstęp 2. Wykonywanie zbliżenia przy użyciu teleobiektywu 3. Fotografowanie dzikich zwierząt w środowisku naturalnym 4. Fotografowanie małych obiektów 5. Makrofotografia 6. Zdjęcia nocne 7. Zdjęcia uwieczniające ruch. W poprzednim artykule publikowaliśmy pierwszą część tego rozdziału, która opowiada o portretach, zdjęciach krajobrazowych i podróżniczych, fotografowaniu wielkich budynków oraz wnętrz. Rozdział 14. Trudne zdjęcia staną się łatwe część druga WYKONYWANIE ZBLIŻENIA PRZY UŻYCIU TELEOBIEKTYWU Wielu fotografów uwielbia teleobiektywy. Odwiedź w weekend zoo, a spotkasz bez liku amatorów fotografii z wielkimi teleobiektywami. Teleobiektywy są przyjemne w użyciu. Umożliwiają wykonywanie zbliżeń obiektów, do których nie możesz lub nie powinieneś się zbliżać. Są szczególnie użyteczne w zoo, na stadionie sportowym, na koncertach (o ile można je w ogóle wnosić) lub do eksponowania szczegółów krajobrazu bądź zabytków. Stosowanie teleobiektywu Większość aparatów jest fabrycznie wyposażonych w obiektyw o zakresie ogniskowej od umiarkowanie szerokiego kąta (odpowiednik obiektywu 28 mm dla aparatów 35 mm) do umiarkowanego teleobiektywu (odpowiednik obiektywu 135 mm dla aparatów 35 mm). Wielu producentów aparatów i obiektywów oferuje specjalnie dla aparatów cyfrowych teleobiektywy dołączane (szczegóły w rozdziale 6.), które podwajają lub potrajają efektywną długość ogniskowej standardowego obiektywu. Inne aparaty, takie jak Olympus C-700UZ i Canon PRO-90 IS (patrz rozdział 2., Który aparat kupić? ), wyposażone są w obiektyw o współczynniku zbliżenia 10×, co odpowiada zakresowi olbrzymich teleobiektywów 370 mm w przypadku aparatów na film 35- milimetrowy. Jaka jest różnica? Dwa zdjęcia na rysunku 14.13 przedstawiają tego samego niedźwiedzia sfotografowanego z tego samego miejsca przy użyciu ogniskowej o długościach 160 mm i 500 mm w ekwiwalentnej skali filmu 35 mm (dla zainteresowanych szczegółami technicznymi: zdjęcia zostały zrobione aparatem Canon EOS D30, przy użyciu obiektywu firmy Canon o zakresie 100 - 400 mm. Jak wyjaśniałem w rozdziale 2., w przypadku D30 należy pomnożyć długość ogniskowej obiektywu przez czynnik 1,6, co daje zakres efektywny 160 - 640 mm). 2 | fotopolis.pl © | sharing >> a u d i o k s i a z k i.org | Rysunek 14.13. Te dwa zdjęcia niedźwiedzia polarnego chłodzącego się w zoo w Denver zostały wykonane przy ogniskowej 160 mm (zdjęcie na górze) i 500 mm (zdjęcie na dole) w ekwiwalentnej skali filmu 35-milimetrowego Jak widać, dłuższa ogniskowa to znacznie większe zbliżenie puszczającego bańki niedźwiedzia. Możemy zauważyć, że czarne kropki na łbie zwierzęcia to muchy, które prawdopodobnie zmusiły misia do chowania głowy pod wodę. Chociaż każdy uwielbia teleobiektywy, niewielu ludzi wie, jak ich prawidłowo używać. Teleobiektywy przybliżają odległe obiekty, lecz także wzmacniają drgania i przemieszczenia aparatu. Drgania i poruszenia powodują rozmycie zdjęć, szczególnie przy dłuższych czasach naświetlania. Teleobiektywy są cięższe od zwykłych obiektywów, dlatego trudno je stabilnie utrzymywać. Ogólnie rzecz biorąc, należy używać statywu w sytuacji, gdy prędkość migawki jest mniejsza niż długość ogniskowej (w ekwiwalentnej skali 35 mm). Na przykład, załóżmy, że fotografujemy przy użyciu obiektywu 200 mm. Zdjęcie będzie ostre, jeśli czas naświetlania będzie wynosił 1/200 s. lub mniej. Im dłuższa ogniskowa, tym krótszego czasu naświetlania powinniśmy użyć, aby zapobiec rozmazaniu zdjęcia. Zasady są po to, aby je łamać i ta reguła nie jest wyjątkiem. Jeśli masz pewne ręce i dobrą technikę, możesz używać dwukrotnie dłuższych czasów naświetlania i nadal uzyskiwać dobre rezultaty. 3 | fotopolis.pl © | sharing >> a u d i o k s i a z k i.org | Niektórzy producenci aparatów (Canon, Nikon i Sony, aby wymienić tylko trzech) produkują aparaty z opcją stabilizacji obrazu (patrz rozdział 5.), która umożliwia wykonywanie poprawnych zdjęć bez konieczności użycia statywu. Obiektyw firmy Canon, którego użyłem do sfotografowania misia, posiadał tę opcję. Stabilizacja obrazu umożliwia fotografowanie z ręki przy prędkościach migawki osiem razy mniejszych niż w przypadku zwykłych obiektywów bez utraty ostrości na skutek drgań aparatu. Jeśli aparat nie posiada opcji stabilizacji obrazu, podaruj sobie odrobinę luksusu i zakup lekki statyw, którego będziesz używać wraz z teleobiektywem. Fotografowanie dzikich zwierząt w środowisku naturalnym Jednym z powodów, dla których fotografowie kochają ogrody zoologiczne, jest możliwość wykonywania zbliżeń dzikich zwierząt bez konieczności dalekiego podróżowania, ponoszenia wielkich kosztów i narażania się na niebezpieczeństwo związane z fotografowaniem lwów, tygrysów i (oczywiście) niedźwiedzi. Jednak bezkrwawe polowanie na dzikie zwierzęta w ich środowisku naturalnym jest znacznie bardziej satysfakcjonujące i wymagające. Jeśli masz szczęście mieszkać w okolicy obfitującej w dziką zwierzynę, możesz spróbować swoich sił w dziedzinie fotografii przyrodniczej. Fotografowanie dzikiej przyrody może być bardzo trudne, a nawet niebezpieczne. Aby móc fotografować dzikie zwierzęta, potrzebujesz w miarę dużego obiektywu 300 mm w ekwiwalentnej skali 35 mm, a do fotografowania ptaków nawet jeszcze większego - 400 mm, chyba że zwierzęta, na które polujesz, są oswojone lub bardzo duże. Z technicznego punktu widzenia fotografowanie dzikich zwierząt w środowisku naturalnym niczym nie różni się od fotografowania zwierząt w zoo - z trzema ważnymi wyjątkami. Poniżej przedstawiam trzy proste zasady dotyczące fotografowania dzikich zwierząt w środowisku naturalnym: • Nie jesteś w zoo, więc nie spodziewaj się, że zwierzęta wyjdą z ukrycia i będą pozować do zdjęć tylko dlatego, że wybrałeś się do lasu z aparatem. Cierpliwość jest ważniejsza niż technika. • Jeśli wreszcie ujrzysz zwierzęta, pamiętaj, że są dzikie i nie przyzwyczajone do widoku człowieka. Niektóre zwierzęta, nawet bardzo małe, mogą być niezwykle niebezpieczne, kiedy są wystraszone lub rozdrażnione. Nie podchodź zbyt blisko. • Nie karm zwierząt. To niekorzystne dla nich i może być niebezpieczne dla Ciebie. Jeśli mieszkasz na terenach, na których występują niedźwiedzie, nie waż się nawet przynosić jedzenia ze sobą! Lista niezbędnych i opcjonalnych akcesoriów potrzebnych do wykonywania zbliżeń przy użyciu teleobiektywu Niezbędne akcesoria: • lustrzanka cyfrowa z teleobiektywem, • aparat cyfrowy z dużym obiektywem wbudowanym, • aparat cyfrowy z teleadapterem, • statyw lub nóżka. Akcesoria opcjonalne: • wężyk spustowy. 4 | fotopolis.pl © | sharing >> a u d i o k s i a z k i.org | Rady i wskazówki: • W ogrodzie zoologicznym możesz fotografować z ręki, ale fotografowanie dzikich ptaków i zwierząt w środowisku naturalnym wymaga statywu. Nawet jeśli jest wystarczająco jasno, aby stosować krótkie czasy naświetlania, statyw jest potrzebny, bo w trakcie oczekiwania na ciekawe ujęcie mogą zemdleć nam ręce od trzymania aparatu z ciężkim teleobiektywem. • Wielu fotoreporterów sportowych lub fotografów natury zamiast statywu używa nóżki. Chociaż nóżka nie jest tak stabilna jak statyw, to i tak wystarcza do pewnego trzymania aparatu. Nóżki pozwalają na szybkie przenoszenie się z miejsca na miejsce. • Uważaj na prędkość migawki. Nawet jeśli aparat zamocowany jest na statywie, nadal potrzebujesz szybkiej migawki, aby uchwycić szybko poruszające się zwierzęta. 1/125 sekundy to zwykle minimum. • Miej na uwadze ograniczoną głębię ostrości. Teleobiektywy mają małą głębię ostrości, dlatego musisz ciągle ustawiać ostrość, śledząc przemieszczające się zwierzęta. FOTOGRAFOWANIE MAŁYCH OBIEKTÓW Popularność witryny Allegro i innych serwisów aukcyjnych wyzwoliła u wielu ludzi potrzebę fotografowania małych obiektów, takich jak biżuteria, stara lampa i inne przedmioty codziennego użytku, w celu umieszczenia ich na aukcji w Internecie. Sądząc po jakości zdjęć umieszczanych w większości serwisów aukcyjnych, ludzie nie mają pojęcia, jak takie zdjęcia robić. Przede wszystkim potrzebne jest czyste, gładkie tło, jakiego używają profesjonalni fotografowie. Może to być coś tak prostego jak stolik lub podest, gładkie prześcieradło lub inna tkanina o gładkiej fakturze (nie używaj ręczników lub koców, ponieważ ich faktura jest zbyt wyraźna) lub duży arkusz papieru. Jeśli fotografowany przedmiot jest płaski (jak biżuteria czy książka), możesz położyć go płasko na tle i zrobić zdjęcie z góry. Dla wyższych przedmiotów trzeba ustawić tło. Profesjonalni fotografowie wykorzystują tło wykonane z gładkiego papieru, które wygląda jak olbrzymi uchwyt do ręczników papierowych. Gładki papier dostępny jest w różnych rozmiarach i kolorach i stanowi doskonałe tło do fotografowania. Jeśli zamierzasz często fotografować małe obiekty, mała inwestycja w gładki papier i uchwyt na pewno przyniesie korzyści. Jeżeli masz talent majsterkowicza, możesz samodzielnie zbudować stelaż do papieru, wykorzystując rurki PCV o średnicy 5 cm i kilka złączek. Wszystko to będzie kosztowało około 50 zł - jedną dziesiątą tego co profesjonalne stelaże. W przypadku bardzo małych obiektów zamiast stelażu i papieru możesz użyć krzesła. Wystarczy owinąć oparcie i siedzisko materiałem. W przypadku większych przedmiotów możesz użyć dwóch krzeseł zestawionych bokami. Oświetlenie jest kluczową sprawą podczas wykonywania zbliżeń przedmiotów, a materiały odbijające światło, jak szkło i metal, mogą być bardzo trudne do fotografowania. W przypadku płaskich przedmiotów, takich jak książki, możesz używać wbudowanej lampy błyskowej, natomiast obiekty trójwymiarowe zwykle wymagają przynajmniej dwóch lamp, aby uniknąć powstawania ostro zarysowanych cieni. Małe przedmioty można prawidłowo oświetlić dwoma lampkami biurkowymi ustawionymi po obu stronach obiektu. Rysunek 14.14 ukazuje wpływ oświetlenia na jakość zbliżenia. Pierwsze zdjęcie na rysunku 14.14 zostało wykonane przy użyciu lampy błyskowej wbudowanej w aparat Olympus E-10. Odbicie na szkiełku zegarka spowodowane błyskiem lampy utrudnia 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plsylkahaha.xlx.pl
|
|
|