|
Podstrony |
|
|
- Index
- Twój Dom i Ogród 2010-12, Ogrodnicze czasopisma, ● Twój Dom i Ogród
- Urządzenia dla energetyki - 1 2015, CZASOPISMA GAZETY 2015, ■CZASOPISMA 2015
- Trzeci numer czasopisma -Logopeda-, logopedia
- Truck Model World 2015-01-02, Czasopisma-Truck
- Truck Model World 2015-03-04, Czasopisma-Truck
- Truck Model World 2015-05-06, Czasopisma-Truck
- Truck Model World 2015-09-10, Czasopisma-Truck
- Truck Model World 2015-11-12, Czasopisma-Truck
- Truck Model World 2015-07-08, Czasopisma-Truck
- Trzy fragmenty 24-godzinnego EKG, czasopisma, MP - EKG(1)
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- jastrzab.xlx.pl
|
|
|
|
|
Twórczo się bawimy, czasopisma pedagogiczne, artykuły z czaspoism, wychowanie przedszkolne (MosiaS) |
|
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Zabawy Zajęcia Scenariusze Twórczo BEATA MUSIELAK cych problemy z komunikowaniem swoich myśli, z nauką czytania, pisania, również tych z wadami wymowy. Przedszkolaki nie stano- wią grupy jednolitej pod względem rozwoju mowy. Sposób komunikowania się ma ścisły związek z otoczeniem, w jakim się dziecko wychowuje. Rozwojowi mowy sprzyja tzw . mówienie towarzyszące, czyli łączenie dzia- łania ze słowami. Nauczycielka ma świadomość, że ćwiczenia izabawy, które prowadzi z dziećmi, muszą być połączone z działaniem. Sama, jako pierwszy nauczyciel języka (po rodzicach drugi), powin- na zatem operować pięknym, bogatym sło- wem, powinna inspirować dzieci do zadawa- nia pytań i udzielać prawidłowych odpowiedzi. Powszechnie stosowane metody dorosłych – Ja pytam, ty odpowiadasz – nie sprawdzają się ani w przedszkolu, ani w szkole, a przecież od rozwoju mowy w dużej mierze zależy suk- ces dziecka. Dziecko nie będzie kształcić mo- wy, jeśli nie pozwolimy mu czynić spostrzeżeń, porządkować ich, porównywać, przypominać sobie, szukać odpowiednich na ilustracji w książkach, w treści utworów literackich, na spacerach i wycieczkach. Ważne jest też, by rozwijać zainteresowania indywidualne, pogłębiać poprzez udostępnianie książek, ilu- stracji, albumów, filmów edukacyjnych, zwie- dzanie ciekawych miejsc, obserwowanie. Co zatem należy robić? Jednym z najważ- niejszych zadań jest organizowanie takich sy- tuacji, by dziecko miało możliwość podejmo- wania w przedszkolu (i poza nim) różnych aktywności, w których dużą rolę odgrywa jego wyobraźnia. Najefektywniejszym sposobem jest tu swobodna zabawa . To ona najbardziej rozwija wyobraźnię, uczy zasad, współdziała- nia z rówieśnikami, ustępowania, wyznacza- nia ról i podejmowania wyznaczanych sobie nawzajem zadań. W zabawie swobodnej dziecko samo poszukuje rozwiązań, a tym sa- mym musi uruchomić swoją wyobraźnię. Wspaniałym sposobem są również wy- cieczki i spacery, te bliskie i te nieco dalsze, np. do różnych miejsc, w których pracują ro- dzice przedszkolaków, wujek, ciocia czy dzia- dek lub babcia, np.: remiza, leśniczówka, za- kład krawiecki, koszary, poczta, gospodarstwo, biuro, biblioteka itd. Doświadczenia zdobyte 42 Wychowanie w Przedszkolu nr 9 się bawimy S ystematycznie wzrasta liczba dzieci mają- Zabawy Zajęcia Scenariusze podczas wycieczek są zawsze bogatsze w tre- ści niż obrazki, które nie oddają atmosfery miejsca i nie pobudzają tak bardzo wyobraźni dziecka. Na wyobraźnię dziecka wspaniale oddziałuje też ekspresyjne czytanie bajek . Nauczyciel jest wówczas aktorem widowiska. Opowiadanie historyjek obrazkowych, pod- czas których dziecko musi zrozumieć przyczy- ny i skutki sytuacji przedstawionej na obraz- kach, budowanie niedokończonych słów i zdań, zadawanie zagadek, wzbudzanie w dziecku poczucia, że szukanie słów, opo- wiadanie, dochodzenie do wniosków to świet- na zabawa. Bardzo ważną dziedziną pracy nauczyciela jest kształtowanie prawidłowej wymowy dzie- ci. Odgrywa ona ważną rolę i ściśle wiąże się z rozwojem umysłowym. Błędy wymowy czę- sto hamują prawidłowy rozwój dziecka, a co za tym idzie utrudniają kontakt z otoczeniem, z rówieśnikami, izolują, wywołują niechęć do wspólnej zabawy, powodują nieśmiałość, nieufność, a często (z czym się nie raz spotka- łam) złośliwość i agresję, z powodu braku możliwości normalnego porozumiewania się. Proponuję kilka zabaw rozwijających kom- petencje komunikacyjne dzieci. przedstawi swoją propozycję. Najlepiej zabawę organizować z małą grupką, by dzieci za długo nie czekały na swoją wypowiedź. Zgadnij, jaki to przedmiot? Nauczycielka prosi, aby każde dziecko ro- zejrzało się po sali i wybrało sobie w myślach jakiś przedmiot, z zastrzeżeniem, by nie mó- wiło o tym głośno. Potem prosi kolejne dzieci, aby opowiedziały, co wybrały, nie podając jednak nazwy tej rzeczy. Pozostałe dzieci od- gadują, o czym jest zagadka. Jeżeli pojawiają się kłopoty z podaniem rozwiązania, nauczy- cielka wspólnie z dziećmi zastanawia się, czy opis jest wystarczający, czy też nie. Każdy opis jest oceniany przez dzieci, które zastanawiają się, czy jest on wystarczający, czy też można znaleźć jeszcze inne przedmioty pasujące do tego opisu. Zabawa trwa aż do wygaśnięcia zaintereso- wania. Rodzinne rozmowy Do zabawy będą potrzebne dwa telefony –zabawki. Dzieci przyjmują na siebie role członków rodziny. Dwoje z nich ma prowadzić ze sobą rozmowę, której temat proponuje na- uczycielka, np.: – Ty jesteś tatą, a ty mamą, któ- ra wybrała się na zakupy. Rozmawiacie przez te- lefon o tym, co można ugotować na obiad i jakie zakupy trzeba w tym celu zrobić. Tematy rozmów mogą proponowć nam same dzieci. Jaka rzecz jest zawsze w takim kolorze? Rozdajemy każdemu dziecku kartę, informując, aby nie pokazywało jej innym dzie- ciom. Wyjaśniamy, na czym polega zabawa: – Każdy z was otrzymał kartę, na której jest na- malowany jakiś kolor. Spróbujcie wymyślić coś, co jest zawsze takiego koloru, jak kolor na wa- szej kartce. Pamiętajcie, aby nie zdradzić kole- gom nazwy swojego koloru, macie tylko podać wymyśloną przez siebie rzecz. To dzieci mają odgadnąć, w jakim kolorze jest wasza karta. Wskazane dziecko przedstawia swój po- mysł. Pozostałe odgadują, o jaki kolor chodzi. Przedszkolaki zastanawiają się, czy wymienio- na rzecz spełnia podany warunek – czy jest zawsze w kolorze wskazanym na karcie. Na przykład: choinka – zielona, śnieg – biały... Wszyscy kolejno przedstawiają swoje zagad- ki. Wymieniane rzeczy nie mogą się powtarzać. Zabawa trwa tak długo, aż każde dziecko Zgadnę, czym jestem? Nauczycielka proponuje dzieciom, aby wy- brały obrazek i nie mówiąc co na nim jest, zało- żyły jej na głowę specjalnie przygotowaną opa- skę, której nie widzi. Następnie nauczycielka zadaje pytania, aby dowiedzieć się, jaki obra- zek dzieci dla niej wybrały. Dzieci mogą na jej pytania odpowiadać tylko: „tak” lub „nie”. Następnie przedszkolaki dobrane w pary bawią się w ten sam sposób. Kto „dowie” się od swego kolegi jaki ma obrazek, zatrzymuje go. Po zakończonej zabawie dzieci liczą swo- je obrazki. Dziecko z największą ich liczbą można nagrodzić brawami, lub przygotowa- nym wcześniej medalem. październik 2010 43 Zabawy Zajęcia Scenariusze Zgadnijcie, gdzie to było? Nauczycielka przypomina dzieciom miej- sca poznane podczas wycieczek i spacerów po okolicy, np. urząd pocztowy, łąka, las, re- miza, itd. Prosi, by przypomniały sobie wszystko, co tam widziały. Następnie dzieci dopowiadają, co jeszcze widziały w danym miejscu, np. Jak byłem na wycieczce, widzia- łem: stemple, koperty i listonosza … (poczta); Tam gdzie byłem, widziałem: chmury, trawę, żabę i oset … (łąka); Tam gdzie byłem, widzia- łem: małpę, słonia, żyrafę i płoty … (zoo) . Wy- mieniając przedmioty, ludzi, zjawiska czy zwierzęta nie wolno podawać nazwy środowi- ska lub miejsca, w którym się je spotkało. najbardziej im się podoba i nożyczkami tną go na części. Następnie składają go ponownie wcałość i przykleją na swoją kartkę. Dzieci wypowiadają się na temat swojego „dzieła” oraz tego, co na nim się znajduje. Próbują też dopowiedzieć zakończenie sytuacji z obrazka. Zaczarowana plama Każde dziecko otrzymuje kartkę, którą składa na połowę. Na jedną połowę kartki wy- ciska kilka kropel tuszu lub farby i przykłada drugą połową dokładnie przyciskając. Po roz- łożeniu kartki ma dwie identyczne plamy. Na- stępnie próbuje porównać plamę do rzeczy czy zjawiska, obrysowuje pisakiem wyobrażo- ną postać, dorysowuje jej brakujące elemen- ty: nogi, skrzydła, koła, oczy itd. Co by się wydarzyło, gdyby … Nauczycielka zaczyna opowiadać historyj- kę lub bajeczkę. Urywa opowieść w pewnym momencie. Dzieci próbują wymyślić jej za- kończenie, snują fantastyczne lub realistyczne opowiadania. Zagadkowa postać Nauczycielka opisuje jednym zdaniem ja- kąś zagadkową postać (np. strażaka, królewnę Śnieżkę, wilka, Kopciuszka, listonosza) i pyta, czy dzieci wiedzą o kogo chodzi. Jeśli dzieci nie zgadły, dodaje kolejne zdanie na temat tej postaci. Zadaniem dzieci jest jak najszybciej odgadnąć zagadkę. Zdania powinny być pro- ste, dostosowane do wieku i wiadomości dziecka, np.: Ta osoba wykonuje niebezpiecz- ną pracę... Ma żaroodporny kombinezon … Nosi kask itd. Co działo się dalej? W przedszkolnych szafach zawsze mamy jakieś zniszczone, stare książki, gazety, niepo- trzebne kolorowanki. Możemy je jednak wy- korzystać jeszcze do wielu zabaw. Oczywiście zzaznaczeniem, że książek nie wolno nisz- czyć! Dzieci wybierają sobie obrazek, który 44 Wychowanie w Przedszkolu nr 9 Zabawy Zajęcia Scenariusze Dziwne nazwy Nauczycielka rozdaje dzieciom obrazki, na których są przedmioty codziennego użyt- ku: stół, krzesło, szafa, garnek, łyżka, lodówka iinne. Informuje, że ich zadaniem będzie wy- myślenie jak największej liczby dziwnych nazw danego przedmiotu. – Jak myślicie, jak inaczej moglibyśmy nazwać lodówkę? – np.: lodówka to olbrzym, który pożera jedzenie –jedzeniożer, lodówka to dobry duch produ- kujący lód – lodotwórca; – Jak moglibyście na- zwać zegar ścienny? – To brat zegarka na rękę, który chodzi i bije – bimbacz). gałązki oraz... mnóstwo wrażeń. W przed- szkolu rozkładamy zebrane skarby. Zadaniem dzieci jest przypomnieć sobie, w jakim miej- scu znalazły wybrany liść, kamyk, szyszkę. Na- uczyciel zapisuje wypowiedzi przedszkolaków na kartkach z wybranym przez dziecko oka- zem przyrodniczym np.: Mój liść jest brązowy i ja go chyba znalazłam w parku pod takim drzewem, które miało żołędzie, aha to był dąb. – A mój liść jest jeszcze zielony, on leżał tam koło zamku, to drzewo nazywa się chyba je- sion. Z prac można stworzyć piękny album. Co zebraliśmy na spacerze? Z każdego spaceru przynosimy do przed- szkola wiele ciekawych rzeczy: liście, szyszki, Beata Musielak Przedszkole Publiczne w Rydzynie Bogaty wybór tekstów na każdą okazję Rady nie od parady Punktualność jest grzecznością królów. Bez ciekawości nie ma mądrości. Kto dużo mówi, mało robi. Śmiałym szczęście sprzyja. Kto późno przychodzi, sam sobie szkodzi. Zamów faksem (22) 244-84-10, tel. (22) 244-84-11 e-mailem: prenumerata@raabe.com.pl www.edupress.pl www.wychowaniewprzedszkolu.com.pl 45
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plsylkahaha.xlx.pl
|
|
|