Tomasz Goban-Klas Jima Banistera ...

Podstrony
 
Tomasz Goban-Klas Jima Banistera typologia mediów - próba uniwersalnej klasyfikacji medialnej, dzieci a media
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Tomasz Goban-Klas
Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Spoþecznej
Wydziaþ ZarzĢdzania i Komunikacji Spoþecznej
Uniwersytet Jagielloıski
Jima Banistera typologia mediw
Ï prba uniwersalnej klasyfikacji medialnej
Jednym ze sposobw ogarniħcia wspþczesnej mnogoĻci rodzajw mediw jest
przeprowadzenie ich typologii i klasyfikacji. Klasyfikacja Î umieszczanie obiektw lub
koncepcji w zbir kategorii (np. taksonomia lub indeks przedmiotowy) na podstawie
wþaĻciwoĻci obiektu lub koncepcji
1
. JeĻli przyjmiemy pojħcie ámediamorfozyÑ systemu
medialnego
per analogiam
do biologicznego pojħcia metamorfozy, to moŇemy takŇe
per analogiam
skorzystaę ze sposobu porzĢdkowania rŇnorakich form Ňycia
zapoczĢtkowanego przez Karola Linneusza w dziele
System natury
z 1735 roku. Oparty
zostaþ na obserwacji zewnħtrznych form i znajdowania podobieıstw (taksonomia
fenetyczna) i opisywaniu jednostek klasyfikacji Î taksonw.
Klasyfikacja biologiczna ma strukturħ hierarchicznĢ Î drzewa, u ktrego podstawy
pnia znajdujĢ siħ krlestwa, powyŇej typy, gromady, rzħdy Î a na szczycie gatunek, dalej
rodzaj i rodzina. Przykþadowo, ludzie naleŇĢ do krlestwa zwierzĢt, typu strunowce,
gromada Î ssaki, rzĢd Î naczelne, rodzina Î czþowiekowate, rodzaj Î homo, gatunek
Î
sapiens
(myĻlĢcy), podgatunek Î
sapiens sapiens
.
InteresujĢcĢ prbħ taksonomii klasyfikacji mediw przedstawiþ Jim Banister [Banister,
2004]. Wedle niego krlestwo mediw moŇemy podzielię sklasyfikowaę na dwa typy:
naturalne (pierwotne) i sztuczne (wtrne, wytworzone). To juŇ rŇni Ļwiat mediw i Ļwiat
przyrody. Nie sĢ one elementem ewolucji naturalnej, ale twrczej, ludzkiej. NaleŇy ponadto
zastrzec, Ňe Î jak zauwaŇyþ M. McLuhan Î czħsto jedno medium jest skþadnikiem innego
(np. mowa jest skþadnikiem pisma), czego nie ma w Ļwiecie zwierzħcym (choę rŇne gatunki
wykazujĢ pod pewnymi wzglħdami zewnħtrzne podobieıstwa).
Media naturalne to te, ktre istniejĢ niezaleŇnie od bezpoĻredniego dziaþania ludzi,
jednak mogĢ byę postrzegane przez ludzkie zmysþy albo przez urzĢdzenia skonstruowane
dla rozszerzenia ludzkich zmysþw. Media naleŇĢce do typu ánaturalneÑ moŇna podzielię na
dwie gromady Î nieorganiczne, ktre tworzĢ podstawowe formy wszechĻwiata, niezaleŇnie
od tego, czy sĢ one oŇywione czy nie. Nie sĢ zaleŇne od istnienia czþowieka czy innych istot
Ňywych.
Gromadħ mediw nieorganicznych moŇna podzielię na rzħdy Î ciaþa staþe, ciekþe,
gazowe i elektromagnetyczne (áeteryczneÑ). Ich wyrŇnienie odnosi siħ do fizycznej skali
mezo, usytuowanej poniŇej skali makro, a powyŇej mikro
2
. To skala, w ktrej Î parafrazujĢc
____________________
1
Klasyfikacja od þac.
classis
Î oddziaþ +
facio
Î czyniħ, wydzielanie, wyodrħbnianie
2
mezo
Î
etym.
Î
gr.
msos
Î
Ļrodkowy, poĻredni
11
Protagorasa z Abdery Î czþowiek jest miarĢ, to w niej mieszczĢ siħ ludzkie doznania
árzeczywistoĻciÑ. Ziemia stanowi dla niego Ļrodowisko naturalne, tak jak dla ryby woda,
a dla ptaka Î powietrze.
Czþowiek Î jako jednostka biologiczna Î jest w swych rozmiarach jedynie ziarenkiem
na powierzchni Ziemi. Z pomocĢ swych naturalnych zmysþw postrzega jedynie niewielki
krĢg wokþ siebie, i to na poziomie struktury mezo, czyli Ļredniej, a nie mikro czy makro.
Dziħki swej strukturze widzenia moŇe postrzegaę wielkie obiekty, ale tylko z oddali, co
zmienia ich widok Î w poetyckiej metaforze áMaleıkie, jak na niebie gwiazdyÑ
3
. Mniejsze
obiekty, ale zbyt oddalone, wymagajĢ przybliŇenia siħ, a wiħc podrŇy.
Tab. 1.
Typ medium: naturalne.
ńrdþo: J. Banister:
World of Mouse
. Agate, Chicago 2004, s. 65
TYP
Naturalne (pierwotne)
Nieorganiczne
Fizyczno-chemiczne
Organiczne (komunikowanie)
Biologiczne
Staþe Ciekþe Gazowe
Eterycz-
ne
(radio-
we)
Wizual-
ne
(wzrok)
Audial-
ne
(sþuch
Fizyczne
(dotyk)
Zapacho
we
Smako-
we
Elektro-
chemi-
czne
(DNA
etc.)
kabel
drgania
pþyny
powie-
trze
zapachy
fale obraz dŅwiħk dotyk zapach smak kod DNA
Typ mediw naturalnych (pierwotnych, prymarnych) moŇna podzielię na gromadħ
mediw nieorganicznych (substancji fizycznych i chemicznych) i gromadħ mediw
organicznych. Z kolei taksonomia odnosi siħ do rzħdw w gromadzie mediw organicznych
Î te sĢ podzielone wedle naszych piħciu zmysþw (wzrok, sþuch, zapach, smak, dotyk) oraz
odczuę chemiczno-elektromagnetycznych (w tym DNA). SĢ to w najszerszym sensie media
komunikacyjne, przekazujĢce w specyficznej materialnej formie informacyjne bodŅce (takŇe
DNA naleŇy do tej kategorii, jako chemiczna komunikacja miħdzykomrkowa).
W toku ewolucji media organiczne przybraþy rŇne formy oparte na wyksztaþconym
aparacie percepcji, odmiennym dla rŇnych zmysþw (i u rŇnych zwierzĢt), w zakresie
Ļwiatþa, dŅwiħku, zapachu etc. TworzĢ
sensorium
Î termin w jħzyku polskim wprowadzony
przez Stanisþawa Lema Î jako ácaþoĻę wszystkich zmysþw oraz wszystkich drg (zazwyczaj
____________________
3
Konstanty Ildefons Gaþczyıski:
List z fioþkiem
12
nerwowych), jakimi informacje, powiadamiajĢce nas o 'istnieniu czegokolwiek', mknĢ do
oĻrodkowego ukþadu nerwowegoÑ
4
.
Media naturalne to podstawa Ňycia Î nie tylko ludzkiego. Czþowiek wyksztaþciþ nie
tylko najbardziej subtelne ukþady tych mediw, ale nadaþ im specyficznĢ wartoĻę przekazu
czegoĻ wiħcej Î spoþecznych, kulturowych i psychicznych znaczeı. Wyksztaþciþ zatem
aparat mowy i kod oraz sþownik artykuþowanych dŅwiħkw, czyli jħzyk. Mowa jako medium
wykracza zatem poza tħ klasyfikacjħ, jest oparta na mediach naturalnych
i biologicznym wyposaŇeniu czþowieka, zatem i ona Î w nieco innym rodzaju klasyfikacji Î
jest medium naturalnym.
Czþowiek nie moŇe w ogle bezpoĻrednio postrzegaę procesw psychicznych innych
ludzi. Poznaje je zatem poĻrednio, na podstawie ich zachowania i wyglĢdu, ale nade
wszystko w procesie Ļwiadomego porozumiewania siħ za pomocĢ mowy. Ona jest
prymarnym i centralnym Ļrodkiem spoþecznego i interpersonalnego komunikowania Î
medium w najwþaĻciwszym sensie tego sþowa. Jednak nie jest ani pierwotnym, ani jedynym
medium; nie jest takŇe dla jednostki absolutnie koniecznym medium w kaŇdej sytuacji,
a nawet Î u niepeþnosprawnych Î w caþym ich Ňyciu.
DŅwiħk, z definicji, jest wibracjĢ materii, wiħc wymaga do transmisji fizycznego
medium, jak powietrze (takŇe woda), natomiast fale radiowe tego nie wymagajĢ, rozchodzĢ
siħ rwnieŇ w prŇni. Zatem wedle rodzaju wyrŇniamy media transmisyjne oraz
nietransmisyjne, a wedle gatunku Î media materialne i radiowe.
Medium transmisyjne to materialna substancja (staþa, pþynna lub gazowa), ktra
moŇe propagowaę fale energii. Przykþadowo, transmisyjnym medium dla dŅwiħku
sþyszanego przez ludzkie ucho jest zwykle powietrze, ale takŇe ciaþa staþe (np. sznurek
w dzieciħcym átelefonieÑ), a nawet pþyny (woda) mogĢ sþuŇyę dla propagacji dŅwiħku. Fale
Ļwietlne i radiowe nie wymagajĢ materialnej substancji. Wiele mediw transmisyjnych
jest wykorzystywanych jako kanaþy komunikacyjne. Kanaþy takie odnoszĢ siħ do medium
uŇywanego dla przekazywania informacji od nadawcy (albo nadajnika) do odbiorcy (albo
odbiornika).
Drugim typem mediw sĢ media wytworzone, sztuczne. Gromada mediw
transportowych obejmuje technologie przenoszenia (transportu) obiektw materialnych
z miejsca na miejsce, ktre do tego uŇywajĢ media nieorganiczne, jak woda, ziemia,
powietrze i stosownych aparatw (þodzie, statki Î dla medium wody, samoloty Î dla medium
powietrza, dla drg takŇe form Ňywych, jak konie).
____________________
4
KaŇde stworzenie Ňywe posiada swoje (gatunkowo typowe, a uksztaþtowane przez miliony lat
Darwinowskiej ewolucji naturalnej) SENSORIUM.
13
Tab. 2. Typ medium: sztuczne (wtrne). ńrdþo: J. Banister, op. cit., s. 68
TYP
Sztuczne (wtrne) Technologie medialne
ĺrodki komunikowania
Î media
per se
RZġD Wodny LĢdowy Powietrzny Kosmiczny Statyczne Dynamiczne
Transport
WþaĻciwym przedmiotem zainteresowania teorii mediw jest gromada Ļrodkw
komunikowania. To samo jĢdro ludzkich mediw. Obejmuje ono dwa rzħdy Î statyczne
(trwaþe) i dynamiczne (zmienne)
5
. Te pierwsze to przede wszystkim dzieþa sztuki, czyli
literatura, malarstwo, rzeŅba, tworzĢce trwaþe dzieþa, ktre jedynie zmiana w fizycznym
materiale moŇe przeksztaþcaę czy degradowaę. OpowieĻci, jak
Iliada
, traktaty filozoficzne,
zapisane pisma Ļwiħte rŇnych religii, obrazy Leonarda da Vinci etc. trwajĢ przez wieki jako
treĻci ustalone, niezmienne, choę niekiedy parafrazowane przez innych twrcw.
Tab. 3. Typ: sztuczne, gromada: Ļrodki komunikowania, rzĢd: statyczne.
ńrdþo: J. Banister, op. cit., s. 69
RZġD
Statyczne
Rodzina
Ikoniczne
Pisemne
RzeŅbione
Malarstwo, fotografia
etc.
Inskrypcje, ksiĢŇki,
czasopisma etc.
RzeŅba, architektura
etc.
Rodzaj
Media dynamiczne trwajĢ tylko w pewnym momencie, sĢ ulotne, jak ludzki gest czy Î
od niego pŅniejsza Î mowa. Rytuaþy, widowiska, teatr to formy kulturowe mediw
dynamicznych. MoŇna je podzielię na media przestrzenne, jak wszelkie ubiory, zabawki,
sygnaþy oraz na media linearne (spektakle o narracyjnej strukturze) i media interaktywne.
Tab.4 Typ: sztuczne, gromada: Ļrodki komunikowania, rzĢd: dynamiczne.
ńrdþo: J. Banister, op. cit., s. 69
RZġD
Dynamiczne
Interakcyjne
Î zmieniajĢce siħ
w relacji
z uŇytkownikiem
Rodzina
Przestrzenne
Linearne
o ustalonej
strukturze
Sieciowe
Rodzaj
ruchomoĻci,
zabawki etc.
film, telewizja,
wideo, teatr etc.
CD/DVD,
rozmowa
telefoniczna,
wideo-on-
demand
telegraf, radio
amatorskie,
telefon, Internet,
mobilne
____________________
5
A. Kþoskowska zwracaþa uwagħ na podziaþ mediw na Ļrodki komunikowania trwaþe i nietrwaþe, zob.
Socjologia kultury
, PWN. Warszawa 1981
14
GROÎ
MADA
Media linearne posiadajĢ dwie istotne cechy:

Jednokierunkowy przepþyw programu (przekazu) od jego nadawcy do odbiorcw;
Przekaz nie zawiera elementw þĢcznoĻci, wyboru, negocjacji, zmiany treĻci etc.
Media linearne mogĢ byę zatem nazwane mediami rozsiewczymi, sĢ nimi tradycyjne
media masowe.
Media interaktywne Î zdaniem J. Banistera Î majĢ odmienne cechy:

SĢ nielinearne, a zatem uŇytkownicy mogĢ wybieraę swe sposoby korzystania, jak np.
w grach planszowych czy karcianych (sĢ to gry analogowe). Za interakcyjne uwaŇa siħ
Î w minimalnym stopniu Î pþyty muzyczne (wybr utworu), ale przede wszystkim media
cyfrowe, jak CD, DVD, gry komputerowe etc.;

SĢ dwukierunkowe, uŇytkownicy mogĢ przesyþaę dane i podejmowaę dziaþania;

Programy dozwalajĢ zmianħ treĻci oraz kodw, np. poziomw gry;
PosiadajĢ bardzo ograniczonĢ moŇliwoĻę þĢczenia jednego uŇytkownika z drugim.
Interaktywne media dajĢ uŇytkownikowi pewien stopieı wyboru systemu informacji,
zarwno w sensie wyboru dostħpu do Ņrdeþ informacji, jak i kontroli nad rezultatami
uŇywania systemu i swych wyborw. WWW jest przykþadem takiej interaktywnoĻci, gdzie
uŇytkownik sam wybiera ĻcieŇki i tworzy hipertekst, czyli tekst zþoŇony z innych tekstw.
Ale rŇne media majĢ rŇny stopieı interaktywnoĻci, a niektre cyfrowe media
w ogle nie sĢ interaktywne. Np. telewizja satelitarna niewyobraŇalnie zwiħksza liczbħ
kanaþw, lecz nie zmienia charakteru odbioru, ktry ma charakter linearny. Podobnie
filmowe DVD, choę do nich doþĢczane sĢ dodatki interaktywne. Nie jest wiħc, jak cyfrowoĻę
i konwergencja, interaktywnoĻę cechĢ wszystkich nowych mediw.
Pojħcie warunkw interaktywnoĻci naleŇy podzielię na:

InterkonektywnoĻę
, czyli poþĢczenia miħdzy rŇnymi sieciami;
InteroperacyjnoĻę
, to znaczy dostħp do rŇnych form informacji i kontentu uŇywajĢc
rŇnych urzĢdzeı.
Internet, przyjmujĢc protokþ TCP/IP, speþnia oba warunki, inaczej jest w sektorze
telekomunikacyjnym, gdzie utrzymuje siħ monopol pewnych operatorw i odpowiednich
urzĢdzeı (karty SIM, blokady itd.). Podobnie jest w mediach Î rŇne sĢ standardy telewizji
HD.
J. Banister uwaŇa, iŇ mamy trzy rodzaje mediw, pojawiþy siħ one ewolucyjnie. SĢ
zatem media linearne, jednokierunkowe, sĢ takŇe media interakcyjne, dwukierunkowe oraz
media sieciowe, wielokierunkowe. Obecnie do mediw masowych (choę o coraz mniej
masowych audytoriach) zalicza siħ nagrania filmowe, muzyczne oraz portale internetowe.
Co wiħcej, Internet w formie telekomunikacyjnej i multimedialnej stanowi medium nowego
typu Î spoþeczneÎsieciowe. ýĢcznie z nowymi mediami mobilnymi, jak multimedialne
telefony komrkowe, oraz caþĢ paletĢ dawnych i nowszych mediw (odtwarzacze
muzyczne, wideo, gry komputerowe) tworzy nowe spoþeczno-kulturowe Ļrodowisko
XXI wieku. Powraca siħ zatem w okreĻleniu medium do ponad stuletniej jego definicji ze
Sþownika Warszawskiego
[1900: s. 928] jako á1Ñ to, co coĻ innego w Ļrodek obejmuje,
Ļrodowisko: Powietrze jest M. istot oddychajĢcych, Woda jest M. ryb.Ñ
Powiemy zatem, Ňe Internet jest M. wspþczesnego czþowieka. I staje siħ niemal tak
potrzebny, jak woda rybie. Jednak McLuhan zauwaŇyþ, iŇ áryby nie czujĢ wody, dopki ich
15



[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sylkahaha.xlx.pl
  •  
    Copyright 2006 MySite. Designed by Web Page Templates