|
Podstrony |
|
|
- Index
- Tom Clancy 5.1 - Suma wszystkich strachów, E-Booki, Tom Clancy, Cykl z Jackiem Ryanem
- Traktat o doskonałym nabożeństwie do Najświętszej Maryji Panny - Sw. Ludwik Maria Grignion, Modlitwy,katechizm
- Tytus Liwiusz - Dzieje Rzymu od zalozenia miasta cz. 1(1), LEKTURY, Lekt2
- Turowski Paweł - Nowe prawo Unii Europejskiej a bezpieczeństwo energetyczne Polski, 01. LOGISTYKA - dla potrzebujących, 01. MATERIAŁY AUTORSKIE - literatura-artykuły-prezentacje
- Tomaszewski Jerzy - Najnowsze dzieje Żydów w Polsce, Żydzi w Polsce
- Tomasz Goban-Klas Jima Banistera typologia mediów - próba uniwersalnej klasyfikacji medialnej, dzieci a media
- Tomasz Kacprzak (PO), monitoring kandydatów [Łódź], Wybory samorządowe 2014, ulotki wyborcze (radni)
- Tomasz Hipsz firma w internecie. poradnik subiektywny cała książka, ebooki
- Tomasz Szopiński - Efektywne Zarządzanie Czasem [torrenty.org], MOC UMYSŁU
- Tomaszewski J. - Mniejszości narodowe w Polsce XX wieku, LITERATURA FAKTU - j. polski
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- sp6zabrze.htw.pl
|
|
|
|
|
Tomasz z Akwinu-ST13-Prawo, Lektura, św.Tomasz z Akwinu - Suma teologiczna |
|
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Ś W . T O M A S Z Z A K W I N U S U M A T E O L O G I C Z N A T o m 1 3 _________________________ PRAWO (1 – 2. 90 – 105) Przetłumaczył , W objaśnienia i skorowidze zaopatrzył o. Pius BEŁCH, O.P. KATOLICKI OŚRODEK WYDAWNICZY "VERITAS" 63 Jeddo Road, Londyn W 12 9 EE 1 ZAWARTOŚĆ TOMU 13 1. Od tłumacza 2. PRAWO (1-2. 90-105) 3. Noty biograficzne oraz objaśnienie skrótów w odnośnikach, objaśnieniach i skorowidzu 4. Odnośniki do tekstu 5. Objaśnienia tłumacza 6. Skorowidz nazw i rzeczy 7. Słowniczek terminów łacińsko-polskich 8. Spis rzeczy 2 O D T Ł U M A C Z A Traktat o prawie składa się z dwóch głównych części. W pierwszej Autor omawia filozofię, podział i cechy prawa, w drugiej prawo objawione przez Boga: stare i nowe. Tom niniejszy zawiera część pierwszą zaś w drugiej tylko prawo starego testamentu. Prawo nowego testamentu prawo ewangeliczne prawo łaski zostało wydane w tomie 14 razem z zagadnieniem łaski. Przekład polski oparłem głównie na wydaniu łacińskim: S. Thomae de Aquino, Summa Theologiae , Editiones Paulinae, Alba-Roma, 1962; według tego wydania cytuję dzieła, które św. Tomasz przytacza. Posługiwałem się także następującymi wydaniami: S. Thomae Aquinatis, Summa Theol., cura et studio sac. P. Caramello, Marietti, Taurini-Romae, 1952; Thomae v. Aquin, Die Deutsche Thomas-Ausgabe, Summa Theol ., 13 Band, Das Gesetz , Gemeinschaftsverl., 1977 (szczególną wdzięczność pragnę tu wyrazić panu Johannes Schinke, zam. w Pullheim obok Bonn w RFN, za bezinteresowne przysłanie mi kserografu tłumaczenia niemieckiego tomu 13, indeksu ogólnego do Sumy , kilku tomów tłumaczenia niemieckiego Sumy , oraz za pomoc bytową). S. Thomas D‘Aquin Somme Theologique La Loi (qq. 90-97), trad. franc. M. J. Laversin, Desclée et Cie, Paris-Tournais-Rome, 1935. Małe cyfry u góry wyrazu oznaczają odsyłacze do odnośników; cyfry w nawiasie / / do objaśnień, np. /36/; wyrazy w klamrach [ ] są dodane przez tłumacza. 3 Z A G A D N I E N I E 9 0 I S T O T A P R A W A W s t ę p Z kolei należy omówić czynniki zewnętrzne ludzkiego postępowania 1 . Czynnikiem z zewnątrz skłaniającym do złego jest. diabeł. O jego napastowaniu [ludzi] była mowa w części pierwszej 2 . Czynnikiem zaś z zewnątrz poruszającym do dobrego jest Bóg, który poucza nas za pomocą prawa i wspomaga przez łaskę. Stąd też najpierw będzie mowa o prawie, a potem o łasce 3 . Przystępując do omawiania prawa, najpierw należy zastanowić się nad samym prawem w ogóle, a potem nad jego częściami 4 . Żeby zaś omówić prawo w ogóle, należy rozpatrzeć: 1. jego istotę; 2. różne jego gatunki 5 ; 3. jego skutki 6 . Zagadnienie istoty prawa nasuwa cztery pytania: 1. Czy prawo jest rzeczą rozumu? 2. Co jest jego celem? 3. Kto jest jego twórcą? 4. Czy konieczne jest jego publiczne obwieszczenie? A r t y k u ł 1 CZY PR A WO JE ST DZIE ŁE M RO ZU M U ? Zdaje się, że prawo nie jest dziełem rozumu, bo: 1. Apostoł pisze 1 : „W członkach moich spostrzegam inne prawo” itd. Nic zaś z tego, co przynależy do rozumu, nie jest w członkach, ponieważ rozum nie posługuje się narządem cielesnym. A więc prawo nie jest rzeczą rozumu. 2. W rozumie może być tylko: władza, sprawność i czynność. Otóż prawo nie jest samą władzą rozumu. Nie jest także jakimś usprawnieniem rozumu, ponieważ sprawności rozumu są cnotami umysłowymi, o których wyżej była mowa 2 . Nie jest wreszcie jego czynnością, bo gdy rozum przestaje działać, jak np. u śpiących, przestałoby istnieć i prawo. A więc prawo nie jest czymś przynależącym do rozumu. 3. Prawo porusza do należytego działania tych, którzy temu prawu podlegają. Lecz jak to widać z powyższych 3 poruszanie do działania należy właściwie do woli. A więc prawo nie jest rzeczą rozumu ale raczej woli. Po tej myśli też wypowiada się Justynian 4 : „To ma moc prawa, co podoba się władcy”. /1/ Wbrew temu: rzeczą prawa jest nakazywać i zakazywać. Lecz jak wyżej powiedziano 5 , nakazywanie jest rzeczą rozumu. A więc prawo jest rzeczą rozumu. Odpowiedź: Prawo jest to jakaś norma i miara ludzkiego postępowania. Kierując się nią, człowiek poczuwa się do obowiązku albo do czynienia czegoś, albo do powstrzymania się od czynienia czegoś. Toteż łacińska nazwa prawa- lex, wywodzi się od ligare -wiązać, ponieważ zobowiązuje do czynienia (lub nie czynienia czegoś) Normą zaś i miarą ludzkich postępków jest rozum, który - jak widać z tego, co wyżej powiedziano 6 - jest pierwszym początkiem ludzkich postępków. Do rozumu bowiem 4 należy kierować do celu, który według Filozofa 7 jest pierwszym początkiem w dziedzinie postępowania. Z każdym zaś rodzajem jest tak, że co w nim jest początkiem, jest W nim zarazem miarą i normą (wszystkiego, co do niego należy). Taką np. miarą jest jedno w rodzaju liczby oraz pierwszy ruch w rodzaju ruchów. Pozostaje więc, że prawo jest czymś przynależącym do rozumu. Na 1. Prawo jest to jakaś norma i miara postępowania. Skoro tak, to może ono być w kimś w dwojaki sposób: po pierwsze, jako w normującym i mierzącym. A ponieważ to właściwie należy do rozumu, dlatego w ten sposób jest ono w samym tylko rozumie. Po drugie, jako w normowanym i mierzonym. I w ten sposób jest ono w tym wszystkim, co skłania się ku czemuś na podstawie jakiegoś prawa tak, że wszelka skłonność pochodząca z jakiegoś prawa może nosić nazwę prawa, ale nie istotnie, a tylko jakby udziałowo (participative) . I właśnie w ten sposób sama ta skłonność członków do pożądliwości zwie się „prawem członków” 8 . Na 2. Jak w naszych czynnościach zewnętrznych można wyodrębnić działanie i rzecz zdziałaną, np. budowanie i dom zbudowany, tak również i w działaniu rozumu można wyodrębnić samą jego czynność: myślenie i rozumowanie oraz ton co w nim powstało na skutek tego działania. A tym w rozumie spekulatywnym jest najpierw określenie (definitio) ; potem zasada lub przesłanka (enuntiatio, propositio) ; wreszcie sylogizm lub argumentacja. A ponieważ jak wyżej powiedziano 9 i czego uczy Filozof 10 A r t y k u ł 2 CZY PR A WO ZA WS ZE M A NA CELU D OB RO WSP ÓLNE ? /3/ Zdaje się, że prawo nie zawsze ma na celu dobro wspólne, bo: 1. Rzeczą prawa jest nakazywać i zakazywać. Lecz nakazy (praecepta) dotyczą jakichś pojedynczych dóbr czy wypadków. Nie zawsze więc celem prawa jest dobro wspólne. 2. Prawo kieruje człowieka do działania. Lecz działanie ludzkie obraca się około pojedynczych spraw. A więc i prawo ma na celu jakieś pojedyncze dobro czy sprawę. /4/ 3. Zdaniem Izydora 1 : „Jeżeli o prawie stanowi rozum, wszystko, co rozum ustanowi, będzie prawem”. Lecz rozum stanowi nie tylko o tym, co ma na uwadze 5 , także i rozum praktyczny w dziedzinie postępowania posługuje się jakimś sylogizmem, dlatego i w nim znajduje się coś, co tak się ma do postępków jak się ma w rozumie spekulatywnym zasada, przesłanka do wniosków. Toteż tego rodzaju ogólne zasady czy przesłanki rozumu praktycznego, na których opiera się postępowanie, mają charakter prawa. I o tych to zasadach rozum nasz niekiedy myśli aktualnie, niekiedy zaś ma je w sobie w postaci usprawnienia. /2/ Na 3. Jak wyżej powiedziano 11 , rozum ma moc poruszania od woli. Na skutek bowiem tego, że ktoś chce celu, rozum nakazuje przedsiębrać środki służące do jego osiągnięcia. Natomiast wola, tj. chęć używania środków nakazanych do osiągnięcia celu, żeby miała istotne cechy prawa, musi być normowana przez jakiś rozum. I taki sens ma zdanie, że wola władcy ma moc prawa. W przeciwnym razie wola władcy byłaby raczej nieprawością niż prawem.
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plsylkahaha.xlx.pl
|
|
|