|
Podstrony |
|
|
- Index
- Tom Clancy 5.1 - Suma wszystkich strachów, E-Booki, Tom Clancy, Cykl z Jackiem Ryanem
- Traktat o doskonałym nabożeństwie do Najświętszej Maryji Panny - Sw. Ludwik Maria Grignion, Modlitwy,katechizm
- Tytus Liwiusz - Dzieje Rzymu od zalozenia miasta cz. 1(1), LEKTURY, Lekt2
- Tomaszewski Jerzy - Najnowsze dzieje Żydów w Polsce, Żydzi w Polsce
- Tomasz Goban-Klas Jima Banistera typologia mediów - próba uniwersalnej klasyfikacji medialnej, dzieci a media
- Tomasz Kacprzak (PO), monitoring kandydatów [Łódź], Wybory samorządowe 2014, ulotki wyborcze (radni)
- Tomasz Hipsz firma w internecie. poradnik subiektywny cała książka, ebooki
- Tomasz Szopiński - Efektywne Zarządzanie Czasem [torrenty.org], MOC UMYSŁU
- Tomaszewski J. - Mniejszości narodowe w Polsce XX wieku, LITERATURA FAKTU - j. polski
- Tomasz Grzyb Adam Sitkowski - Od Złotówki Do Stówki (64 str), książki
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- sp6zabrze.htw.pl
|
|
|
|
|
Tomasz z Akwinu-ST28-Eucharystia, Lektura, św.Tomasz z Akwinu - Suma teologiczna |
|
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ] ŚW. TOMASZ Z AKWINU SUMA TEOLOGICZNA Tom 28 EUCHARYSTIA (3; Q. 73-83) Przełożył i w objaśnienia zaopatrzył ks. Stanisław Piotrowicz NAKŁADEM KATOLICKIEGO OŚRODKA WYDAWNICZEGO "VERITAS" ZAWARTOŚĆ TOMU 28 1. Przedmowa 2. Traktat: EUCHARYSTIA (3; Q 73-84) 3. Odnośniki do tekstu (wykaz źródeł) 4. Literatura 5. Objaśnienia skrótów 6. Objaśnienia tłumacza PRZEDMOWA Chrystologia św. Tomasza zawiera w sobie zasadnicze zręby jego eklezjologii, sięgającej swymi korzeniami do pism Apostołów i Ojców Kościoła. Studium nad jego nauką o Eucharystii pozwala stwierdzić niejednokrotnie, że między podstawami katolicyzmu a zasadniczymi tezami teologów prawosławnych i ewangelickich istnieje daleko mniejsza rozbieżność niż ta, o której czytaliśmy przed Soborem Watykańskim II. Znamienna jest wypowiedź jednego ze współczesnych teologów protestanckich, Tomasza Benhoeffera. W swojej pracy: Die Gotteslehre des Thomas von Aquin, Tübingen 1961, na str. 2, autor jej stwierdza, że klasyczna dogmatyka protestancka właściwie nie reprezentuje nauki chrześcijańskiej, jest wytworem tendencji panujących w okresie baroku. Natomiast klasycznym podręcznikiem chrześcijańskiej dogmatyki jest Suma Teologiczna Tomasza. Wzywa on swoich współwyznawców do ponownego jej odczytania. Nam katolikom - ponowne odczytanie Sumy pomoże lepiej zrozumieć obecne dyrektywy Kościoła. Lektura dzieł Tomasza wymaga jednak pewnego wysiłku. Spotkamy w nich szereg terminów technicznych, niezrozumiałych dzisiaj, albo rozumianych w znaczeniu różniącym się od ich znaczenia pierwotnego. Poza tym fakt, że Tomasz dla ilustracji swoich twierdzeń posługuje się przykładami wziętymi z zasobów wiedzy, którymi rozporządzał wiek XIII, może razić kogoś, komu sprawia pewną trudność wykroczenie myślą poza , przestrzeń i mentalność, w której aktualnie tkwi. Wreszcie zanikająca w naszym społeczeństwie znajomość łaciny jest tak słaba, że nawet okruchy myśli Tomaszowej spotykane w dotychczasowych podręcznikach stają się dla wielu młodych niedostępne. Ale ta ostatnia okoliczność - to tylko jeden z motywów skłaniających do przekładu Tomaszowych rozważań nad Eucharystią na język ojczysty. Mocniej przynagla fakt, że szereg spotkanych tu myśli pozwala brać udział w dialogu ekumenicznym, mając oparcie w klasycznej nauce Kościoła. W tomach 24, 25 i 26 polskiego przekładu Sumy przedstawiono samego Chrystusa Pana, tu - misterium Jego najbardziej bezpośredniego kontaktu ze światem, utrwalone w sakramencie Eucharystii. Przy opracowaniu objaśnień tłumacz oparł się głównie na nauce Soboru Watykańskiego II i dokumentach Stolicy Apostolskiej. Chcąc jednak wiernie oddać myśl św. Tomasza, korzystał z innych jego prac. Przy tłumaczeniu cytat z Pisma św. korzystał z tych momentów w różnych wersjach Biblii, które najtrafniej oddają Tomaszowa myśl a zarazem najlepiej brzmią po polsku. Pewną pomoc stanowiły klasyczne i nowsze prace teologów oraz artykuły drukowane w teologicznych i filozoficznych czasopismach fachowych. Wykaz skrótów oraz spis najważniejszych pozycji z wykorzystanej literatury podano niżej. Odsyłacze Tomasza do tekstu przekładu, jak również odsyłacze tłumacza do objaśnień, zostały oznaczone w sposób możliwie najbardziej skrócony, ułatwiający jednak sprawdzenie wypowiadanych myśli. Całość pracy została poświęcona pamięci księdza Władysława Korniłowicza, któremu tłumacz, podobnie jak wielu Polaków, zawdzięcza przezwyciężenie uprzedzeń do myśli Tomaszowej. Wykonanie przekładu umożliwiła bezinteresowna współpraca kilkunastu osób, różnych specjalności. TŁUMACZ ZAGADNIENIE 73 SAKRAMENT EUCHARYSTII /I/ Rozpatrzmy z kolei sakrament Eucharystii. Po pierwsze - sam sakrament, po drugie - materię, po trzecie - formę, po czwarte - działanie, po piąte - przyjmujących ten sakrament, po szóste - sługę, po siódme - ryt. Co do pierwszego nasuwa się cześć pytań: 1. Czy Eucharystia jest sakramentem? 2. Czy jest jednym sakramentem, czy sakramentami? 3. Czy jest konieczna do zbawienia? /2/ 4. Pytanie dotyczy nazw Eucharystii. 5. Dotyczy ustanowienia Eucharystii. 6. Dotyczy typów /3/ zapowiadających ten sakrament. Artykuł 1 CZY EUCHARYSTIA JEST SAKRAMENTEM? Na pozór nie jest nim, skoro: 1. Każdy sakrament wystarcza do zrealizowania odnośnego celu. Dla osiągnięcia jednego i tego samego celu nie potrzeba przeto dwóch sakramentów. Osiągnięciu pełni doskonałości, jak mówi Dionizy służy bierzmowanie i Eucharystia. Bierzmowanie, jak wiemy 2, jest sakramentem. Wydaje się więc, że Eucharystia nim nie jest. 2. Każdy sakrament Nowego Prawa /4/ realizuje niewidzialny skutek danego sakramentu posługując się środkami widzialnymi /5/. Obmycie wodą, jak wiemy 3, realizuje sakramentalny charakter chrztu /6/ i zmywa brud duchowy /7/. Lecz dostrzegalne w Eucharystii postacie chleba i wina nie realizują Rzeczywistości ukrytej w sakramencie i z nim połączonej, czyli prawdziwego Ciała Chrystusa, ani Rzeczywistości samej, którą jest Jego Ciało Mistyczne /8/. Wydaje się więc, że Eucharystia nie jest sakramentem Nowego Prawa. 3. Sakramenty Nowego Prawa, zawierające materię, są dopełniane przez posłużenie się tą materią; chrzest na przykład przez polanie wodą, bierzmowanie zaś przez namaszczenie krzyżmem. Gdyby Eucharystia była sakramentem, to jej realizacja dokonywałaby się przez posłużenie się materią, a nie przez jej konsekrację. Tak oczywiście nie jest, bo formą Eucharystii, jak zobaczymy 4, są słowa konsekracji. Eucharystia nie jest więc sakramentem.
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plsylkahaha.xlx.pl
|
|
|