Unam Sanctam - Bonifacy VIII

Podstrony
 
Unam Sanctam - Bonifacy VIII, Encykliki, adhortacje, etc
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
BONIFACY VIII
Unam sanctam
18 XI 1302 r.
Bonifacy, biskup, sługa sług BoŜych, na wieczną rzeczy pamiątkę.
Przymuszani wiarą, zobowiązani jesteśmy wierzyć i utrzymywać, Ŝe
jest jeden
święty, katolicki i apostolski Kościół. I stanowczo wierzymy oraz
wyznajemy, Ŝe poza nim nie ma zbawienia ani odpuszczenia grzechów
,
zgodnie z tym, co mówi Oblubieniec [Kościoła] w Pieśni nad Pieśniami: "Jedna jest
gołębica moja, doskonała moja, jedynaczka matki mojej, wybrana rodzicielki swojej",
co reprezentuje jedno ciało mistyczne, którego głową jest Chrystus, zaś głową
Chrystusa Bóg. W nim jest jeden Pan, jedna wiara, jeden chrzest. Jedna przecieŜ
była arka Noego w czasie potopu, symbolizująca jeden Kościół, która będąc
wykonana jedną miarą, jednego miała sternika i rządcę: mianowicie Noego. I poza tą
arką wszystko, co istniało na ziemi jak czytamy zostało zniszczone.
Ten Kościół czcimy jako jedyny, gdyŜ Pan, mówiąc przez swego Proroka: "Wyrwij od
miecza, BoŜe, duszę moją, a z mocy psa jedyną moją", modlił się za swą duszę, tj. za
siebie samego jako głowę i jednocześnie za ciało, które to ciało nazwał jednym i
jedynym Kościołem ze względu na jednego Oblubieńca, jedność wiary, sakramentów
i miłości Kościoła. Kościół jest ową "nie szytą suknią" Pana, która nie została pocięta,
lecz wygrana rzuceniem losu. Dlatego ten jeden jedyny Kościół ma jedną głowę, nie
dwie głowy, bo gdyby miał dwie głowy byłby jakimś potworem, mianowicie
Chrystusa i wikarego Chrystusa: Piotra i następców Piotra. Pan bowiem powiedział do
Piotra: "Paś owce moje". Powiedział "Moje owce", uŜywając ogólnego terminu, a nie
konkretnie te lub owe, z czego jasno wynika, Ŝe powierzył Mu wszystkie Swoje owce.
Jeśli zatem Grecy lub inni mówią, Ŝe nie zostali powierzeni Piotrowi i jego
następcom, to muszą wyznać, iŜ sami nie są z owiec Chrystusa
, poniewaŜ
Pan mówi u Jana, Ŝe jest jedna owczarnia oraz jeden i tylko jeden pasterz.
Ewangelia uczy nas, Ŝe w tej jego owczarni i w jej władzy są dwa miecze, mianowicie
duchowy i doczesny. Kiedy bowiem apostołowie powiedzieli: "Oto tutaj dwa miecze",
Pan nie odpowiedział, Ŝe to za duŜo, ale Ŝe wystarczy. Ten więc, kto zaprzecza iŜ
miecz doczesny jest w mocy Piotra, źle interpretuje słowo Pana, który mówi "WłóŜ
swój miecz do pochwy". Oba miecze: duchowy i materialny są więc we władzy
Kościoła: pierwszym zarządza się dla Kościoła, drugim przez Kościół; pierwszy rękami
kapłana, drugi rękami ksiąŜąt i królów, lecz z woli i przyzwolenia kapłana. Jeden
miecz musi koniecznie być poddany drugiemu, zaś
władza doczesna [ma być
poddana] duchowej
. Kiedy bowiem apostoł mówi: "Nie ma władzy jak tylko od
Boga, a te władze które są, przez Boga są ustanowione", to [mówi, iŜ] nie byłyby
ustanowione gdyby jeden miecz nie był poddany drugiemu, i gdyby mniejszy z nich
nie był poddany drugiemu do większych czynów.
Według bowiem św. Dionizego, prawem BoŜym jest by rzeczy najmniejsze osiągnęły
najwyŜszy cel poprzez pośrednie. Wtedy bowiem, według porządku świata, wszystkie
rzeczy osiągają swój cel nie jednakowo i natychmiast, lecz najmniejsze przez
pośrednie, zaś niŜsze przez wyŜsze. Stąd teŜ musimy bardziej otwarcie wyznawać, Ŝe
władza duchowa przewyŜsza godnością i wartością wszelką władzę
doczesn
Ä…, stosownie do tego jak rzeczy duchowe przewyÅœszajÄ… doczesne.
Widzimy
to bardzo wyraźnie poprzez dawanie dziesięcin
, a takŜe błogosławieństw i
poświęcenia, ze sposobu przyjęcia tej władzy i rządu nad poddanymi królestwami.
Sama prawda daje bowiem świadectwo, Ŝe
władza duchowa winna ustanowić
władzę świecką i osądzać ją, jeśli okaŜe się, iŜ nie jest dobra. Proroctwo
Jeremiasza potwierdza to w stosunku do Kościoła i władzy kościelnej
:
"Patrz, oto ustanowiłem cię dzisiaj nad narodami i królestwami, abyś wykorzeniał i
wypleniał, niszczył i burzył, budował i sadził".
Jeśli więc ziemska władza zejdzie z właściwej drogi, sądzona jest przez
władzę duchową, zaś gdy niŜsza władza duchowa zbłądzi, wtedy niŜsza
władza jest sądzona przez wyŜszą. Lecz jeśli najwyŜsza władza zbłądzi, to
moŜe być ona sądzona jedynie przez Boga, nie zaś przez człowieka
, jak
poświadcza Apostoł: "Człowiek duchowy osądza wszystko, lecz sam przez nikogo nie
jest sÄ…dzony".
Władza ta, mimo iŜ dana jest człowiekowi i jest sprawowana przez człowieka, nie jest
władzą ludzką lecz władzą boską, daną słowem z ust BoŜych Piotrowi i potwierdzoną
Piotrowi i jego następcom przez samego Chrystusa, którego Chrystus nazwał Skałą.
Pan bowiem powiedział Piotrowi: "Cokolwiek zwiąŜesz na ziemi" etc. KaŜdy więc, kto
się sprzeciwia tej władzy tak zarządzonej przez Boga, sprzeciwia się zarządzeniom
BoŜym, chyba Ŝe wymyśla, jak manichejczycy, Ŝe istnieją dwa początki. To uwaŜamy
za fałszywe i heretyckie, poniewaŜ według świadectwa MojŜesza Bóg stworzył niebo i
ziemiÄ™ "na poczÄ…tku", a nie "na poczÄ…tkach".
ToteŜ oznajmiamy, twierdzimy, określamy i ogłaszamy, Ŝe posłuszeństwo
kaÅœdej istoty ludzkiej Biskupowi Rzymskiemu jest konieczne dla
osiągnięcia zbawienia
.
P. Schaff, History of the Christian Church, vol. vi, s. 2527
Przekład J. Sałacki.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sylkahaha.xlx.pl
  •  
    Copyright © 2006 MySite. Designed by Web Page Templates