Tomasz Gabiś

Podstrony
 
Tomasz Gabiś, ciekawe teksty
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Tomasz Gabi
RELIGIA "HOLOCAUSTU"
zusammen mit
Die Holocaust-Religion
AAARGH VERLAG
Internet
2006
Tomasz GABIS : Religia "Holocaustu"
Tomasz Gabi
RELIGIA "HOLOCAUSTU"
Czesc I (Obszerne fragmenty)
Wstep 9-11
1. Holocaust a historia 1-16
2. Teologie holocaustu 16-19
3. Holocaust a chrzescijanstwo 21-25
4. Polska i Polacy w religii holocaustu 29-30
Aneks:
Niemiecka prawica o religii holocaustu 33-43
Wstep
(str.9-11)
Od dluzszego juz czasu obserwowac mozna wzrost napiecia w stosunkach
polsko-zydowskich. Wlasciwie okreslenie to powinno byc wziete w cudzyslow, gdyz
byty takie jak "Polacy" czy "Zydzi" sa dosc abstrakcyjne i trudno im wchodzic ze soba
w stosunki. Jednak w dobie demokracji i mass-mediow pole zblizenia lub konfliktu
rozszerza sie tak mocno i tak wielu ludzi angazuje sie w te zblizenia lub konflikty, i tak
wielu uczestniczy w nich jako czytelnicy gazet, telewidzowie czy radiosluchacze, ze
okreslenie "stosunki polsko-zydowskie" ma pewne odniesienie do rzeczywistosci [1].
Do "podmiotow" tych stosunkow naleza wiec zarowno szerokie masy jak i bardziej
bezposrednio zaangazowane konkretne srodowiska polityczne i intelektualne,
instytucje polityczne (takze panstwa) i religijne, roznego typu organizacje, organy
prasowe i wreszcie pojedynczy ludzie z jakichs wzgledow uznawani (przez niektorych)
za autorytety: politycy, duchowni, intelektualisci. Co oczywiste, linia podzialu nie
przebiega tak, ze po jednej stronie sa Polacy a po drugiej Zydzi. Tutaj fronty nie
zastygaja raz na zawsze, mozliwe sa rozne koalicje i sojusze, zmiany strategii I taktyki
wynikajace stad, ze nakladaja sie na siebie skomplikowane siatki ideologii i interesow.
Swiadomie jednak malezy dokonac pewnej redukcji skomplikowanej rzeczywistosci,
zawsze zawierajacej w sobie to, co niespodziewane abstrakcyjnego i nieprzewidywalne
do bardziej schematu, ktory nigdy nie ogarnia wszystkich odcieni i powiklan
Widac wyraznie, ze napiecia w "stosunkach polsko-zydowskich" znajduja swe
przelozenie na spory i polemiki toczone w Polsce. Te same wydarzenia, wypowiedzi,
artykuly prasowe, ksiazki czy filmy, ktore wywoluja spory i konflikty "polsko-
— 2 —
Tomasz GABIS : Religia "Holocaustu"
zydowskie" wywoluja rowniez spory i polemiki w Polsce, powoduja powstawanie lub
uwyraznienie linii podzialow politycznych i ideologicznych: "Powiem ci kim jestes,
jesli powiesz mi, jaki jest twoj stosunek do serialu ŒHolocaust‚, do ŒShoah‚
Lanzmanna, do ŒWielkiego Tygodnia‚ Wajdy, do artykulu
Jana Blonskiego ŒBiedni Polacy patrza na getto‚, do artykulu Michala Cichego
‚Polacy-Zydzi: czarne karty Powstania‚, do udzialu marszalka Sejmu w
uroczystosciach ku czci Narodowych Sil Zbrojnych, do ŒMalowanego ptaka‚ Jerzego
Kosinskiego i do ŒCzarnego ptasiora‚ Joanny Siedleckiej, do formy obchodow
wyzwolenia obozu w Oswiecimiu, do kazania ks. Jankowskiego, do "Listy Schindlera"
Spielberga, do filmu "Shtetl" Marzynskiego, do ksiazki Krzysztofa Kakolewskiego
ŒUmarly cmentarz‚, do listu barona Goldsteina do Adama Michnika, do listu
Edwarda Moskala do Aleksandra Kwasniewskiego, do sprawy klasztoru karmelitanek
w Oswiecimiu, do akcji rabina Weissa, do sprawy budowy centrum handlowego w
Oswiecimiu, do wypowiedzi Elie Wiesela w Kielcach". Wokol tych spraw tocza sie
polemiki, w ktorych uczestnicza Polacy z dziada pradziada, Zydzi, katolicy (postepowi
I konserwatywni) ateisci, prawica, lewica, centrum, "apolityczni" i "niezalezni",
"filosemici" i "antysemici".
A wszystkie te sprawy wiaza sie bezposrednio lub posrednio z Holocaustem [2]
czyli z polityka wladz Rzeszy Niemieckiej lat 1939-45, ktorej celem, jak sie
powszechnie przyjmuje, byla fizyczna likwidacja europejskich Zydow. To wlasnie
Holocaust stanowi punkt odniesienia, kontekst, tlo wspolczesnych kontrowersji.
Dlatego nie od rzeczy bedzie przyjrzec sie Holocaustowi nie jako wydarzeniu
historycznemu, ale jako wydarzeniu, ktore przeksztalcone zostalo w "mit". Na
Holocaust nie patrzy sie dzis tak samo jak na wojny punickie, polityke Napoleona
Bonaparte, eksterminacje autochtonow na Tasmanii etc. Holocaust nie nalezy do
historii, ktora minela, ale jest wszechobecnym, bezustannie aktualizowanym i
instrumentalizowanym "mitem", jednym z centralnych elementow kultury, polityki,
ideologii wspolczesnego Zachodu [3]. Pozostajac "mitem" zydowskim ulegl dzieki
mass-mediom i powszechnej edukacji swoistej uniwersalizacji, uczyniono go
pryzmatem, poprzez ktory patrzy sie na historie XX wieku, a nawet na cala historie
ludzkosci. W poprzednim numerze "Stanczyka" pisalismy o tym, ze poddawanie w
watpliwosc Holocaustu ma byc karane we wszystkich krajach Unii Europejskiej [4].
Kara za pddawanie w watpliwosc jest dowodem na to, ze Holocaust nie jest nalezacym
do przeszlosci wydarzeniem, lecz "zsakralizowanym" zbiorem dogmatow, "mitem"
przybierajacym quasi-religijna strukture, pelniacym roznorakie funkcje,
wykorzystywanym jako instrument polityczny, moralny, czy ideologiczny. Holocaust
nie nalezy do przeszlosci, ale jest "wiecznie terazniejszym" elementem calkiem
wspolczesnych i wcale nie "niewinnych" strategii politycznych I ideologicznych
konfliktow.
— 3 —
Tomasz GABIS : Religia "Holocaustu"
Historia "katow I ofiar" sprzed pol wieku moze byc wprzegnieta w twarda
polityke sily, moze byc instrumentem ideologicznego panowania I sposobem
realizacji calkiem przyziemnych i wymiernych interesow, moze sluzyc jako narzedzie
moralnego szantazu, indoktrynacji i propagandy, moze przemienic sie w "shoah-
byznes" czy stac sie srodkiem wojny religijnej. Tylko wowczas, jesli tak popatrzymy na
Holocaust, na zimno i bez emocji, to bedziemy mogli zrozumiec, co sie naprawde
dzieje i o co w tym wszystkim chodzi. Dopiero wtedy uda sie nam wyjsc poza
bezplodne raczej odpowiadanie zarzutem "antypolonizmu" na zarzut
"antysemityzmu", i poza, byc moze pozyteczne pod pewnymi wzgledami, skrupulatne
zbieranie swiadectw owego "antypolonizmu". Nasz "polonocentryzm" przeslania nam
istote rzeczy, powoduje, ze zjawiska nowe wciskamy w stare schematy pozostajac
bezradni intelektualnie wobec w gruncie rzeczy dosc nieoczekiwaniego wybuchu
namietnosci i wobec ostrosci starc. Nalezy odkryc wszystkie ukryte wymiary "mitu"
Holocaustu i jego funkcje, aby pojac wlasciwe znaczenie sporow, ktore polega czesto
na tym tylko, ze spory te sie tocza. Nalezy sprawy "posko-zydowskie" widziec w
szerszym kontekscie uwzgledniajac cala konstelacje polityczno-ideologiczna-religijna,
ktorej elementami sa: panstwo zydowskie, znaczace odlamy diaspory zydowskiej i
wreszcie demoliberalne elity swiata zachodniego - przede wszystkim Niemiec i
Stanow Zjednoczonych. Dopiero wowczas bedziemy mogli zobaczyc "sprawy polsko-
zydowskie" we wlasciwych proporcjach i jako skladnik ukladu daleko wykraczajacego
poza granice naszego kraju.
Przypisy
[1] Dzieje sie np. tak, ze amerykanska a wlasciwie swiatowa gazeta
New York Times
publikuje artykul, w ktorym prof. Yaffa Eliach oskarza Armie Krajowa, ze ponad pol
wieku temu zamordowala jej matke i malego brata. Zaraz potem artykul
przedrukowuje w calosci najwiekszy polski dziennik
Gazeta Wyborcza,
tak jak by
byla lokalna mutacja
New York Timesa
. Do tego dochodza komentarze i wyjasnienia,
zajmowania stanowisk, polemiki, listy czytelnikow itd. Z pewna przesada mozna
powiedziec, ze miliony ludzi zmuszonych jest do zajmowania sie tym, co stalo sie pol
wieku temu z matka i bratem nieznanej szerszej publicznosci Yaffy Elliach w
Ejszyszkach, o ktorych ta publicznosc nawet nie wie, gdzie sie znajduja.
[2] Czesc autorow uzywa terminu "Shoah". Jednak okreslenie "Holocaust" jest
popularniejsze. Byc moze byloby naodwrot, gdyby dziewieciogodzinny i
przyprawiajacy o nude przecietnego widza film Claude‚a Lanzmanna zatytulowany byl
"Holocaust" a majacy masowa widownie serial telewizyjny - "Shoah", jak sie jednak
przekonamy, wybor terminu "holocaust" nie byl czyms przypadkowym.
[3]
"Holocaust stal sie panujacym symbolem naszej kultury. Nie ma miesiaca bez
nowej produkcji telewizyjnej, nowego filmu, nowych utworow prozatorskich I
poetyckich zajmujacych sie tym tematem"
(prof. Yehuda Bauer,
Canadian Jewish
News
, 30.I.1992).
Francuski anarchista Serge Thion pisze:
"Oswiecim jest globalnym punktem
odniesienia. Oswiecim jest haslem potrzebnym do przejscia przez clo. Otworzcie
gazete dowolnego dnia: za kazdym, razem zauwazycie, ze gdzies wspomniany jest
— 4 —
Tomasz GABIS : Religia "Holocaustu"
Oswiecim, niezaleznie od tego, w jakim kontekscie. Slowo "Oswiecim" mowi
wszystko"
(Serge Thion
Prawda historyczna czy prawda polityczna? Wladza
mediow: afera Faurissona,
Berlin 1994, str. 20). Do jakiego stopnia Holocaust
opanowal dzis zbiorowa wyobraznie, swiadczy przypadek francuskiej druzyny
kobiecej w plywaniu synchronicznym, ktore na olympiade w Atlancie przygotowaly
spektakl zawierajacy wyrazne odniesienia do Holocaustu. Plywaczki ubrane w czarne
kostiumy odgrywaly przybycie kobiet zydowskich do obozu koncentracyjnego,
selekcje dokonywana przez hitlerowskiego lekarza I wreszcie marsz do komor
gazowych. Wszystko przy muzyce z filmu "Lista Schindlera" (zob.
Polityka
1996 nr
32). Szkoda, ze minister sportu nakazal zawodniczkom zmiane programu. Zapewne
pod wplywem Haima Musicanta dyrektora wykonawczego Rady Instytucji
Zydowskich we Francji, ktory oswiadczyl:
"Sa pewne sprawy, ktorymi nie mozna sie
zajmowac w basenie plywackim
(
Time
,17.VI.1996). W tym roku w Niemczech odbyla
sie premiera widowiska muzycznego "Ostateczne rozwiazanie" Petera Michaela
Hamelsa.
Byc moze niedaleka przyszlosc wygladac bedzie tak, jak opisuje to dzialacz I
publicysta narodowej prawicy, brytyjskiej Colin Jordan w swojej satyrycznej ksiazce
Wesola Anglia w roku 2000: "Mitomania ŒHolocaustu‚ przeniknela wszystkie
dziedziny zycia. Dzienniki codziennie zamieszczaly na pierwszej stronie ogloszenie z
zadaniem: ŒNie zapominajcie o Holocauscie!‚. Torby na zakupy w supermarketach
i wszystkie inne towary od samochodow po kapliczki ŒHolocaustu‚, gdzie
podroznicy mogli odpoczac i recytowac poematy pamieci wypisane na scianach.
Kazdego dnia o godz. 11 syreny i dzwony wzywaly, aby w calej Anglii na dwie
minuty zamarlo zycie - nie dla uczczenia dawno zapomnianego rozejmu w wojnie
1914-1918 ale eksterminacji Zydow w wojnie swiatowej o demokracje lat 1939-45
(cyt. za
The Scorpion
nr 17).
[4] Dotychczas karane bylo, na podstawie specjalny ustaw, w Niemczech, we Francji i
w Austrii.
2. Teologie holocaustu
(str. 16-19)
Dla Holocaustu quasi-religijnym mitem wlasciwie sa nie kategorie polityczne,
socjologiczne czy psychologiczne ale przede wszystkim teologiczne:
"Jesli
rzeczywiscie istnieja jakosciowe roznice pomiedzy Shoah a niezliczonymi
przykladami masowych mordow, ktore napietnowaly historie przed i po Shoah, to
musza one lezec bardzo gleboko: w tym symbolicznym i metafizyczno-teologicznym
obszarze"
(George Steiner "Dlugie zycie metaforyki…", str. 200). Holocaust to
"niewidzialne misterium, gdzie Bog i czlowiek ze zgroza patrza sobie w oczy".
"Zydzi zapomniani i opuszczeni przez Boga byli sami, umierali I walczyli
calkiem samotni"; "nasza samotnosc mozna porownac z samotnoscia Boga"
(Elie
Wiesel
Bog po Oswiecimiu
ss. 23 i 24). Zamordowano 6 mln Zydow - te liczby , pisze
Elie Wiesel, maja swoje znaczenie, swoja wage: dowodza, zdaniem Piotra Rawicza, ze
Bog oszalal (
Piesn umarlych
, str. 161). Cytowany juz Robert McAfee Brown [1] pisze:
"Dla Elie Wiesela najwiekszym problemem, jaki stawia przed nim masowa zaglada
— 5 —
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sylkahaha.xlx.pl
  •  
    Copyright 2006 MySite. Designed by Web Page Templates