|
Podstrony |
|
|
- Index
- Tomaszewski Jerzy - Najnowsze dzieje Żydów w Polsce, Żydzi w Polsce
- Tomasz Goban-Klas Jima Banistera typologia mediów - próba uniwersalnej klasyfikacji medialnej, dzieci a media
- Tylko ty tylko ja Krzysztof Krawczyk, TEKSTY
- Tomasz Kacprzak (PO), monitoring kandydatów [Łódź], Wybory samorządowe 2014, ulotki wyborcze (radni)
- Tomasz Hipsz firma w internecie. poradnik subiektywny cała książka, ebooki
- Tomasz Szopiński - Efektywne Zarządzanie Czasem [torrenty.org], MOC UMYSŁU
- Tomaszewski J. - Mniejszości narodowe w Polsce XX wieku, LITERATURA FAKTU - j. polski
- Tomasz Grzyb Adam Sitkowski - Od Złotówki Do Stówki (64 str), książki
- Tomaszewski Bogusław - Starożytne kultury naszych przodków, LITERATURA FAKTU - j. polski
- Tomasz Kranz Uwagi na temat rozwoju dzialalnosci pedagogicznej,
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- sp6zabrze.htw.pl
|
|
|
|
|
Tomasz Gabiś, ciekawe teksty |
|
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Tomasz Gabi RELIGIA "HOLOCAUSTU" zusammen mit Die Holocaust-Religion AAARGH VERLAG Internet 2006 Tomasz GABIS : Religia "Holocaustu" Tomasz Gabi RELIGIA "HOLOCAUSTU" Czesc I (Obszerne fragmenty) Wstep 9-11 1. Holocaust a historia 1-16 2. Teologie holocaustu 16-19 3. Holocaust a chrzescijanstwo 21-25 4. Polska i Polacy w religii holocaustu 29-30 Aneks: Niemiecka prawica o religii holocaustu 33-43 Wstep (str.9-11) Od dluzszego juz czasu obserwowac mozna wzrost napiecia w stosunkach polsko-zydowskich. Wlasciwie okreslenie to powinno byc wziete w cudzyslow, gdyz byty takie jak "Polacy" czy "Zydzi" sa dosc abstrakcyjne i trudno im wchodzic ze soba w stosunki. Jednak w dobie demokracji i mass-mediow pole zblizenia lub konfliktu rozszerza sie tak mocno i tak wielu ludzi angazuje sie w te zblizenia lub konflikty, i tak wielu uczestniczy w nich jako czytelnicy gazet, telewidzowie czy radiosluchacze, ze okreslenie "stosunki polsko-zydowskie" ma pewne odniesienie do rzeczywistosci [1]. Do "podmiotow" tych stosunkow naleza wiec zarowno szerokie masy jak i bardziej bezposrednio zaangazowane konkretne srodowiska polityczne i intelektualne, instytucje polityczne (takze panstwa) i religijne, roznego typu organizacje, organy prasowe i wreszcie pojedynczy ludzie z jakichs wzgledow uznawani (przez niektorych) za autorytety: politycy, duchowni, intelektualisci. Co oczywiste, linia podzialu nie przebiega tak, ze po jednej stronie sa Polacy a po drugiej Zydzi. Tutaj fronty nie zastygaja raz na zawsze, mozliwe sa rozne koalicje i sojusze, zmiany strategii I taktyki wynikajace stad, ze nakladaja sie na siebie skomplikowane siatki ideologii i interesow. Swiadomie jednak malezy dokonac pewnej redukcji skomplikowanej rzeczywistosci, zawsze zawierajacej w sobie to, co niespodziewane abstrakcyjnego i nieprzewidywalne do bardziej schematu, ktory nigdy nie ogarnia wszystkich odcieni i powiklan Widac wyraznie, ze napiecia w "stosunkach polsko-zydowskich" znajduja swe przelozenie na spory i polemiki toczone w Polsce. Te same wydarzenia, wypowiedzi, artykuly prasowe, ksiazki czy filmy, ktore wywoluja spory i konflikty "polsko- — 2 — Tomasz GABIS : Religia "Holocaustu" zydowskie" wywoluja rowniez spory i polemiki w Polsce, powoduja powstawanie lub uwyraznienie linii podzialow politycznych i ideologicznych: "Powiem ci kim jestes, jesli powiesz mi, jaki jest twoj stosunek do serialu ŒHolocaust‚, do ŒShoah‚ Lanzmanna, do ŒWielkiego Tygodnia‚ Wajdy, do artykulu Jana Blonskiego ŒBiedni Polacy patrza na getto‚, do artykulu Michala Cichego ‚Polacy-Zydzi: czarne karty Powstania‚, do udzialu marszalka Sejmu w uroczystosciach ku czci Narodowych Sil Zbrojnych, do ŒMalowanego ptaka‚ Jerzego Kosinskiego i do ŒCzarnego ptasiora‚ Joanny Siedleckiej, do formy obchodow wyzwolenia obozu w Oswiecimiu, do kazania ks. Jankowskiego, do "Listy Schindlera" Spielberga, do filmu "Shtetl" Marzynskiego, do ksiazki Krzysztofa Kakolewskiego ŒUmarly cmentarz‚, do listu barona Goldsteina do Adama Michnika, do listu Edwarda Moskala do Aleksandra Kwasniewskiego, do sprawy klasztoru karmelitanek w Oswiecimiu, do akcji rabina Weissa, do sprawy budowy centrum handlowego w Oswiecimiu, do wypowiedzi Elie Wiesela w Kielcach". Wokol tych spraw tocza sie polemiki, w ktorych uczestnicza Polacy z dziada pradziada, Zydzi, katolicy (postepowi I konserwatywni) ateisci, prawica, lewica, centrum, "apolityczni" i "niezalezni", "filosemici" i "antysemici". A wszystkie te sprawy wiaza sie bezposrednio lub posrednio z Holocaustem [2] czyli z polityka wladz Rzeszy Niemieckiej lat 1939-45, ktorej celem, jak sie powszechnie przyjmuje, byla fizyczna likwidacja europejskich Zydow. To wlasnie Holocaust stanowi punkt odniesienia, kontekst, tlo wspolczesnych kontrowersji. Dlatego nie od rzeczy bedzie przyjrzec sie Holocaustowi nie jako wydarzeniu historycznemu, ale jako wydarzeniu, ktore przeksztalcone zostalo w "mit". Na Holocaust nie patrzy sie dzis tak samo jak na wojny punickie, polityke Napoleona Bonaparte, eksterminacje autochtonow na Tasmanii etc. Holocaust nie nalezy do historii, ktora minela, ale jest wszechobecnym, bezustannie aktualizowanym i instrumentalizowanym "mitem", jednym z centralnych elementow kultury, polityki, ideologii wspolczesnego Zachodu [3]. Pozostajac "mitem" zydowskim ulegl dzieki mass-mediom i powszechnej edukacji swoistej uniwersalizacji, uczyniono go pryzmatem, poprzez ktory patrzy sie na historie XX wieku, a nawet na cala historie ludzkosci. W poprzednim numerze "Stanczyka" pisalismy o tym, ze poddawanie w watpliwosc Holocaustu ma byc karane we wszystkich krajach Unii Europejskiej [4]. Kara za pddawanie w watpliwosc jest dowodem na to, ze Holocaust nie jest nalezacym do przeszlosci wydarzeniem, lecz "zsakralizowanym" zbiorem dogmatow, "mitem" przybierajacym quasi-religijna strukture, pelniacym roznorakie funkcje, wykorzystywanym jako instrument polityczny, moralny, czy ideologiczny. Holocaust nie nalezy do przeszlosci, ale jest "wiecznie terazniejszym" elementem calkiem wspolczesnych i wcale nie "niewinnych" strategii politycznych I ideologicznych konfliktow. — 3 — Tomasz GABIS : Religia "Holocaustu" Historia "katow I ofiar" sprzed pol wieku moze byc wprzegnieta w twarda polityke sily, moze byc instrumentem ideologicznego panowania I sposobem realizacji calkiem przyziemnych i wymiernych interesow, moze sluzyc jako narzedzie moralnego szantazu, indoktrynacji i propagandy, moze przemienic sie w "shoah- byznes" czy stac sie srodkiem wojny religijnej. Tylko wowczas, jesli tak popatrzymy na Holocaust, na zimno i bez emocji, to bedziemy mogli zrozumiec, co sie naprawde dzieje i o co w tym wszystkim chodzi. Dopiero wtedy uda sie nam wyjsc poza bezplodne raczej odpowiadanie zarzutem "antypolonizmu" na zarzut "antysemityzmu", i poza, byc moze pozyteczne pod pewnymi wzgledami, skrupulatne zbieranie swiadectw owego "antypolonizmu". Nasz "polonocentryzm" przeslania nam istote rzeczy, powoduje, ze zjawiska nowe wciskamy w stare schematy pozostajac bezradni intelektualnie wobec w gruncie rzeczy dosc nieoczekiwaniego wybuchu namietnosci i wobec ostrosci starc. Nalezy odkryc wszystkie ukryte wymiary "mitu" Holocaustu i jego funkcje, aby pojac wlasciwe znaczenie sporow, ktore polega czesto na tym tylko, ze spory te sie tocza. Nalezy sprawy "posko-zydowskie" widziec w szerszym kontekscie uwzgledniajac cala konstelacje polityczno-ideologiczna-religijna, ktorej elementami sa: panstwo zydowskie, znaczace odlamy diaspory zydowskiej i wreszcie demoliberalne elity swiata zachodniego - przede wszystkim Niemiec i Stanow Zjednoczonych. Dopiero wowczas bedziemy mogli zobaczyc "sprawy polsko- zydowskie" we wlasciwych proporcjach i jako skladnik ukladu daleko wykraczajacego poza granice naszego kraju. Przypisy [1] Dzieje sie np. tak, ze amerykanska a wlasciwie swiatowa gazeta New York Times publikuje artykul, w ktorym prof. Yaffa Eliach oskarza Armie Krajowa, ze ponad pol wieku temu zamordowala jej matke i malego brata. Zaraz potem artykul przedrukowuje w calosci najwiekszy polski dziennik Gazeta Wyborcza, tak jak by byla lokalna mutacja New York Timesa . Do tego dochodza komentarze i wyjasnienia, zajmowania stanowisk, polemiki, listy czytelnikow itd. Z pewna przesada mozna powiedziec, ze miliony ludzi zmuszonych jest do zajmowania sie tym, co stalo sie pol wieku temu z matka i bratem nieznanej szerszej publicznosci Yaffy Elliach w Ejszyszkach, o ktorych ta publicznosc nawet nie wie, gdzie sie znajduja. [2] Czesc autorow uzywa terminu "Shoah". Jednak okreslenie "Holocaust" jest popularniejsze. Byc moze byloby naodwrot, gdyby dziewieciogodzinny i przyprawiajacy o nude przecietnego widza film Claude‚a Lanzmanna zatytulowany byl "Holocaust" a majacy masowa widownie serial telewizyjny - "Shoah", jak sie jednak przekonamy, wybor terminu "holocaust" nie byl czyms przypadkowym. [3] "Holocaust stal sie panujacym symbolem naszej kultury. Nie ma miesiaca bez nowej produkcji telewizyjnej, nowego filmu, nowych utworow prozatorskich I poetyckich zajmujacych sie tym tematem" (prof. Yehuda Bauer, Canadian Jewish News , 30.I.1992). Francuski anarchista Serge Thion pisze: "Oswiecim jest globalnym punktem odniesienia. Oswiecim jest haslem potrzebnym do przejscia przez clo. Otworzcie gazete dowolnego dnia: za kazdym, razem zauwazycie, ze gdzies wspomniany jest — 4 — Tomasz GABIS : Religia "Holocaustu" Oswiecim, niezaleznie od tego, w jakim kontekscie. Slowo "Oswiecim" mowi wszystko" (Serge Thion Prawda historyczna czy prawda polityczna? Wladza mediow: afera Faurissona, Berlin 1994, str. 20). Do jakiego stopnia Holocaust opanowal dzis zbiorowa wyobraznie, swiadczy przypadek francuskiej druzyny kobiecej w plywaniu synchronicznym, ktore na olympiade w Atlancie przygotowaly spektakl zawierajacy wyrazne odniesienia do Holocaustu. Plywaczki ubrane w czarne kostiumy odgrywaly przybycie kobiet zydowskich do obozu koncentracyjnego, selekcje dokonywana przez hitlerowskiego lekarza I wreszcie marsz do komor gazowych. Wszystko przy muzyce z filmu "Lista Schindlera" (zob. Polityka 1996 nr 32). Szkoda, ze minister sportu nakazal zawodniczkom zmiane programu. Zapewne pod wplywem Haima Musicanta dyrektora wykonawczego Rady Instytucji Zydowskich we Francji, ktory oswiadczyl: "Sa pewne sprawy, ktorymi nie mozna sie zajmowac w basenie plywackim ( Time ,17.VI.1996). W tym roku w Niemczech odbyla sie premiera widowiska muzycznego "Ostateczne rozwiazanie" Petera Michaela Hamelsa. Byc moze niedaleka przyszlosc wygladac bedzie tak, jak opisuje to dzialacz I publicysta narodowej prawicy, brytyjskiej Colin Jordan w swojej satyrycznej ksiazce Wesola Anglia w roku 2000: "Mitomania ŒHolocaustu‚ przeniknela wszystkie dziedziny zycia. Dzienniki codziennie zamieszczaly na pierwszej stronie ogloszenie z zadaniem: ŒNie zapominajcie o Holocauscie!‚. Torby na zakupy w supermarketach i wszystkie inne towary od samochodow po kapliczki ŒHolocaustu‚, gdzie podroznicy mogli odpoczac i recytowac poematy pamieci wypisane na scianach. Kazdego dnia o godz. 11 syreny i dzwony wzywaly, aby w calej Anglii na dwie minuty zamarlo zycie - nie dla uczczenia dawno zapomnianego rozejmu w wojnie 1914-1918 ale eksterminacji Zydow w wojnie swiatowej o demokracje lat 1939-45 (cyt. za The Scorpion nr 17). [4] Dotychczas karane bylo, na podstawie specjalny ustaw, w Niemczech, we Francji i w Austrii. 2. Teologie holocaustu (str. 16-19) Dla Holocaustu quasi-religijnym mitem wlasciwie sa nie kategorie polityczne, socjologiczne czy psychologiczne ale przede wszystkim teologiczne: "Jesli rzeczywiscie istnieja jakosciowe roznice pomiedzy Shoah a niezliczonymi przykladami masowych mordow, ktore napietnowaly historie przed i po Shoah, to musza one lezec bardzo gleboko: w tym symbolicznym i metafizyczno-teologicznym obszarze" (George Steiner "Dlugie zycie metaforyki…", str. 200). Holocaust to "niewidzialne misterium, gdzie Bog i czlowiek ze zgroza patrza sobie w oczy". "Zydzi zapomniani i opuszczeni przez Boga byli sami, umierali I walczyli calkiem samotni"; "nasza samotnosc mozna porownac z samotnoscia Boga" (Elie Wiesel Bog po Oswiecimiu ss. 23 i 24). Zamordowano 6 mln Zydow - te liczby , pisze Elie Wiesel, maja swoje znaczenie, swoja wage: dowodza, zdaniem Piotra Rawicza, ze Bog oszalal ( Piesn umarlych , str. 161). Cytowany juz Robert McAfee Brown [1] pisze: "Dla Elie Wiesela najwiekszym problemem, jaki stawia przed nim masowa zaglada — 5 —
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plsylkahaha.xlx.pl
|
|
|